Do czego to służy?

Czyli serca naszych niebolotów !
juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Do czego to służy?

Post autor: juluś » wtorek, 25 cze 2019, 18:54

Witam!
Mam pytanko dotyczące niektórych silników na paliwo ciekłe.
Czy te rurki w niektórych silnikach służą do chłodzenia czy do wtryskiwania paliwa.
Co przez nie płynie i czy ten płyn trafia do dyszy, czy jednak wydostaje się na zewnątrz.
Załączniki
yrdcytv.png
yrdcytv.png (1.25 MiB) Przejrzano 257 razy

Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 612
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Do czego to służy?

Post autor: placydo » wtorek, 25 cze 2019, 20:50

No wiec silnik, zeby sie nie stopic musi byc aktywnie chlodzony. Aby moc go chlodzic musisz skads wziac czynnik chlodzacy.
Teraz problem jest taki, ze zeby chlodzic silnik potrzeba duzo czynnika chlodzacego. Gdyby tylko rakieta go miala.
Oh wait.
Paliwo. Paliwo zanim trafi do komory spalania wedruje ta oto magiczna rurka do kanalikow a tymi kanalikami wzdluz dyszy i komory spalania po czym trafia do komory spalania. Ten konkretny silnik jest drukowany drukarka 3d wiec kanaliki sa od razu wdrukowane - a raczej nie wydrukowane ;)

Tutaj przyklad dla innego silnika (Merlin 1C): The Merlin 1C chamber and nozzle are cooled regeneratively by 45 kilograms (100 lb) per second of kerosene flow and are able to absorb 10 megawatts (13,000 hp) of thermal heat energy

Dla Ciebie info - to paliwo trafia do komory spalania. Jest pompowane przez pompe.
W tym konkretnym silniku Rutherford pompy sa napedzane elektycznie wiec nic nie jest wyrzucane na zewnatrz (poza aku - np 2 stopien rakiety, ktora uzywa tych silnikow aktywnie wyrzuca akumulatory wspinajac sie na orbite).

W skrócie:
"Czy te rurki w niektórych silnikach służą do chłodzenia czy do wtryskiwania paliwa." do obu tych rzeczy
"Co przez nie płynie i czy ten płyn trafia do dyszy, czy jednak wydostaje się na zewnątrz." plynie przez nia zazwyczaj paliwo (w sumie nie moge wylowic z pamieci silnika chlodzonego utleniaczem).

To co jest wyrzucane na zewnatrz to spaliny generatora napedzajacego pompy. Ma to miejsce jedynie w silnikach z tzw open cycle.

Temat rzeka

P.S. uzylem sporo uproszczen i wypowiedz moze gdzieniegdzie nie byc w 100% dokladna ale powinna dac szersza odpowiedz na zadane pytania.

extras - tutaj kanaliki w silniku F-1: http://heroicrelics.org/info/f-1/f-1-th ... amber.html

juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Re: Do czego to służy?

Post autor: juluś » środa, 26 cze 2019, 13:50

Nie bardzo o to mi chodziło.
Zastanawiałem się czy to co tam płynie (już wiem że paliwo), idzie gdzieś dalej (np: drugą rurką z tyłu) z powrotem do wtryskiwacza, czy może jest tam jakaś dziura która powoduje że paliwo trafia stożka wylotowego.

Awatar użytkownika
tadeusz
PROFI
Posty: 282
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Do czego to służy?

Post autor: tadeusz » środa, 26 cze 2019, 18:50

Paliwo jest tłoczone do płaszcza chłodzącego komory spalania i dyszy od dołu do góry na wtryskiwacze chłodząc po drodze
dyszę i komorę spalania.Przy okazji paliwo nagrzewa się poprawiając charakterystykę silnika.Strumień paliwa jest
przeciwbieżny do strumienia gazów wylotowych.Paliwo nie jest wtryskiwane do stożka wylotowego.

juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Re: Do czego to służy?

Post autor: juluś » środa, 26 cze 2019, 19:16

Ok dzięki za odpowiedź :)

Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 612
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Do czego to służy?

Post autor: placydo » sobota, 13 lip 2019, 11:43

Znalazlem fajne zdjecie
Obrazek

ODPOWIEDZ