Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Czyli serca naszych niebolotów !
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: mateuszw106 »

Witam,
Planuję zrobić silnik wielokrotnego użytku na paliwo stałe i przyszło mi do głowy kilka pytań podczas procesu projektowania owego silnika. Przede wszystkim chciałbym go zrobić ze stalowej rurki o średnicy zew. 70mm i gr. ścianki 2mm. Tylko teraz pytanie jak zamocować dyszę i zatyczkę do korpusu silnika? Widziałem w wątku z silnikami hybrydowymi, że oba te elementy są mocowane na śrubki, jednak zastanawiam się nad kwestią sił ścinających te śrubki, dlatego chciałbym się dowiedzieć czy są jeszcze inne metody mocowania tych elementów w korpusie?
Pozdrawiam
M.W.
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: jaskiniowiec »

Pierścienie Segera
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: Kacper »

Albo nagwintować końce rury na tokarce.

Polecam korpus wykonać z rury aluminiowej, będzie lżejszy, łatwiejszy do wykonania, bezpieczniejszy i odporniejszy na korozję. Wystarczy popularny stop PA38, który i tak jest mocniejszy przy tej samej masie niż zwykła stal konstrukcyjna.
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: mateuszw106 »

Kacper pisze: niedziela, 17 gru 2017, 18:12 Albo nagwintować końce rury na tokarce.
Przy 2mm gr ścianki, gwint byłby symboliczny. No chyba, że bardzo drobne zwoje.
jaskiniowiec pisze: niedziela, 17 gru 2017, 16:28 Pierścienie Segera
Były stosowane w jakichś konstrukcjach już? Wytrzymają tak duże ciśnienie?
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: verex »

W zasadzie wszystkie wyżej wymienione metody były już stosowane w bardzo szerokim zakresie ciśnień. Nie wiem, dlaczego się zastanawiasz nad siłami ścinającymi, skoro je bardzo łatwo można policzyć i dobrać odpowiednią ilość śrub odpowiedniej klasy.

Tak jak Kacper wspomniał, odpuść sobie tą rurę ze stali i zrób korpus z alu. CATO stalowego silnika do najbezpieczniejszych nie należy...
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: mateuszw106 »

Mam zagwozdkę z dyszą, a konkretniej z materiałem na nią. Czy lepiej zrobić dyszę miedzianą pokrytą np. grafitem lub molibdenem czy może całą dyszę zrobić z jednego kawałka grafitu? Tylko obawiam się o mocną erozję w przypadku dyszy całej z grafitu. A może w ogóle coś innego, np molibden czy wolfram?
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: jaskiniowiec »

Jakbyś poczytał więcej choćby to forum, to wiedziałbyś, ze przy ujemnym bilansie tlenowym dysze grafitowe wytrzymują
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: mateuszw106 »

W jaki sposób mocujecie dyszę zrobioną z grafitu? I w jaki sposób ją uszczelniacie?
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: Kacper »

Jest wiele rozwiązań opisanych na forum.
Najprostsze to bezpośrednie oparcie grafitu o pierścień segera, uszczelnienie to o-ring w rowku w graficie :arrow: viewtopic.php?f=5&t=2431
Tutaj zamiast segera aluminiowy pierścień przykręcany śrubami: :arrow: viewtopic.php?f=5&t=1921
Grafit może też być osadzony w aluminiowej oprawie na wcisk (tu z dodatkową izolacją) a sama oprawa uszczelniana oringiem, mocowanie na segera (lub gwint albo śruby) :arrow: viewtopic.php?f=5&t=2428&start=10#p28406
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silnik wielokrotnego użytku - pytań kilka

Post autor: mateuszw106 »

Skąd bierzecie grafit do dyszy? Z tego co znalazłem na polskim rynku, maksymalne średnice nie są większe niż 20mm, a mnie interesuje 70mm, co znalazłem tylko za granicą.
ODPOWIEDZ