Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 659
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: Kacper » poniedziałek, 12 gru 2016, 11:31

Test 3 za nami Obrazek
test3.praca.jpg
test3.praca.jpg (121.49 KiB) Przejrzano 481 razy
Poniżej filmy, na drugim ujęciu widać jak w trakcie dopalania (5s pracy) silnika wystrzeliwuje pręt, który później rykoszetem odbija się od płotu. Musimy jeszcze trochę zmienić mocowania żeby utrzymał sie na miejscu do końca.



Jak widać na poniższym wykresie teraz silnik pracował wzorowo, udało się przekroczyć 200s.
20161210test3.wykres.jpg
20161210test3.wykres.jpg (129.82 KiB) Przejrzano 481 razy

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1349
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik » sobota, 28 sty 2017, 13:32

Cześć
W międzyczasie pracowaliśmy nad sinikiem ostro i zabrakło już czasu na pisanie postów. Mamy już docelową konstrukcję silnika, który nazwałem "Student 1500" z powodu maksymalnego impulsu właściwego wynoszącego 1.5 [kNs].
Na początek zrzut na zimo, który zaliczyliśmy niechcący w teście nr 7.

Obrazek

Dla ciężkich modeli nie ma strachu, ale przy lekkiej rakiecie ciąg może wyrzucić ją na kilka metrów do góry i zniszczenia gwarantowane...

Dzisiaj odbył się test nr 8 z poprawionym zapłonnikiem. Praca była gładka bez szepnięć i innych niespodzianek. Także pręt paliwowy został utrzymany w komorze spalania do końca.

Obrazek

Obrazek

Uzyskaliśmy 1550 [Ns] impulsu całkowitego, przy impulsie właściwym przekraczającym 2000 [Ns/kg]. Bardzo dobra propozycja dla modelarzy RDM.

Obrazek

FILMY
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... hamber.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 0test8.mov

Mamy widoki na przelatanie tego silnika może w przyszłym tygodniu jak Andrzej zakończy odbudowę RTP34cis. Jeśli wyniki się potwierdzą, myślę że Aerolife wkrótce wyjdzie z ofertą dla członków PTR :wink:

pzdr

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2159
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: jaskiniowiec » sobota, 28 sty 2017, 23:58

204 s impulsu - dużo. Gratulacje. Równa praca, fajna proporcja czasu pracy do ciągu, piękny pik ciągu na dzień dobry....same zalety jak na razie. Pytanie jak z powtarzalnością.
P.S. Fajnie Wam przyciąga tą dyktę w kratkę po zapłonie silnika. Widać, ze strumień gazów lokalnie obniża ciśnienie.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1349
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik » niedziela, 12 lut 2017, 02:41

Cześć
Wykonaliśmy w zasadzie ostatni test na hamowni silnika STUDENT 1500. Wykorzystana została hamownia Kacpra przystosowana do badania silników w pozycji pionowej:

Obrazek

Środowisko pomiarowe zostało dostosowane prawie optymalnie dla tego silnika - zastosowano belkę tensometryczną o zakresie do 50 [kG] oraz wzmacniacz sygnału zapewniający odpowiednie wzmocnienie dla wykorzystania pełnego zakresu przetwornika w przypadku obciążenia belki ciężarem 40 [kG]. Jak widać szum jest pomijalny a przesterowane jest tylko "niby wzbudzenie się silnika". Popełniliśmy błąd i nie zaklinowaliśmy "Iron Mena" w komorze testowej, więc na wykres ciągu nałożyły się ruchy lewitującej konstrukcji... :oops: To chyba z powodu tego mrozu...

Obrazek

Ponieważ "wzbudzenia silnika" nie zostały w pełni zarejestrowane (częściowo obcięte) wartość impulsu była trochę zaniżona. Poniżej symulacja wykresu z wyczyszczonymi "wzbudzeniami" i uśrednionego po 10 próbkach.

Obrazek

Za to filmy robią wrażenie. Przy okazji przetestowaliśmy przepalanie nierdzewki w warunkach poligonowych :). Milej zabawy!
FILMY: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byAda.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byKac.mov

pzdr

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1349
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik » środa, 5 kwie 2017, 16:47

Cześć
Sezon rakietowy otwarty na Pomorzu :) !
Pierwszego kwietnia (ale nie dla żartu) wystartowała rakieta Andrzeja o wdzięcznej nazwie RTP34cis napędzana silnikiem Student1500.
O samej rakiecie więcej napisze pewnie Andrzej, ja chciałbym przedstawić jak spisał się silnik - pierwszy raz w locie. Ponieważ dostępna strefa powietrzna to tylko kilometr wysokości, zbiornik zatankowano tylko częściowo, tak żeby nie przekroczyć pułapu. Zapłon był udany i rakieta elegancko zeszła z krótkiej wyrzutni:
Obrazek

Okazało się, że (prawdopodobnie) dzięki sporej talii zejściowej, rakieta ma bardzo mały poddźwiękowy współczynnik oporu, który wynosi jedynie 0,22. Dlatego nieoczekiwanie, ten dosyć ciężki model o masie 5,25 kg zaleciał na ponad 1200 m:
Obrazek

Silnik zatankowany ilością 460 g podtlenku skonsumował 90 g ziarna i wygenerował prawie 1,1 kNs impulsu całkowitego.
Obrazek

Podtlenek był dobrze wygrzany, dlatego ciąg poprawił się względem wcześniejszych prób na hamowni.
Można stwierdzić, że Student1500 osiągnął zdolność operacyjną :)

pzdr

Awatar użytkownika
tadeusz
PROFI
Posty: 228
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: tadeusz » czwartek, 6 kwie 2017, 20:03

Skąd się wziął maksymalny ciąg 500N jeżeli dotychczas wynosił 400N.Co się zmieniło w silniku w stosunku do sinika z testów
naziemnych?Czy dysza i wtrysk są takie same?Jaka była temperatura podtlenku teraz a jaka wcześniej?

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1349
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik » niedziela, 9 kwie 2017, 20:49

Cześć
Do lotu użyty był ten sam silnik co na hamowni.
Podczas kampanii testowej tankowaliśmy zbiornik bezpośrednio przed testem. Następnie podgrzewany był elektrycznie do 19 st. C. Zobacz, że zbiornik 0.8 l może zmieścić 640 g podtlenku w 20 st. C na styk. W normalnym użytkowaniu jest to ryzykowne bo zbiornik załadowany samą cieczą może strzelić już od niewielkiego przegrzania. W przypadku gdy zostawiamy poduszkę gazową nie ma strachu - od podgrzewania poziom cieczy w zbiorniku rośnie ale ciśnienie w zbiorniku pochodzi od poduszki gazowej nasyconej pary N2O.
Do lotu zatankowano tylko 458 g N2O więc mieliśmy prawie 30 % objętości na poduszkę gazową w 20 st.C. Zbiornik mógł spokojnie nagrzać się do wyższej temperatury. Jaka była temperatura gazu przed startem nie wiem, ale musiała być większa niż 20 st.

pzdr

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość