Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
TomeQuy
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: czwartek, 28 maja 2020, 15:01

Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: TomeQuy » środa, 24 cze 2020, 16:02

Cześć jestem w trakcie projektowania mojej drugiej rakiety tym razem hybrydowej z zdalnym kontrolowaniem ciągu i zapłonu, ale napotkałem na pewien problem mianowicie nie mam pomysłu jak wypuścić spadochron ze względu na hybryde nie mogę użyć małego wybuchu do wypchnięcia głowicy myślałem o zastosowaniu pneumatyki lecz to powiększyło by już metrową rakietę. Czy macie jakiś pomyśl na rozwiązanie jeśli widzicie w projekce inne wady proszę powiedzcie o nich.
rc pr.jpg
rc pr.jpg (150.58 KiB) Przejrzano 417 razy
Działanie elektroniki:
Kontrola ciągu.
Do pojemnika z tetra tlenkiem diazotu jest przykręcony zawór elektromagnetyczny 12V on jest podłączony do regulatora napięcia a regulator do akumulatorka 12V regulator jest połączony z odbiornikiem dzięki temu można zdalnie ustalić na ile zawór jest otwarty (ile utleniacza trafi do komory spalania)
Zapalnik.
W komorze spalania jest umieszczony drut oporowy z wolframu on jest podpięty do tej samej baterii co zawór. A o przpływie prądu przez obwód decyduje odbiornik.
Odbiornik-Nadajnik.
Nadajnik i odbiornik RX/TX odzyskam z starego helikoptera zdalnie sterowanego antena odbiornika jest schowana pod górnym statecznikiem.

Ps. Czy według was jest sens zastosowania dyszy typu aerospike? A czy dysza odkręcana nie bęzie problemem (odkręcana dla wygody tankowania paliwa stałego.)?

Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi :D .
Załączniki
rc pr.jpg
rc pr.jpg (502.49 KiB) Przejrzano 413 razy

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 131
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: Daniel » środa, 24 cze 2020, 16:45

I mamy kolejnego kandydata do nagrody Darwina.
1) Zbiornik N2O4 wymaga dodatkowego układu presuryzacji. Sam N2O4 generuje niewielkie ciśnienie, w ciepły dzień da maksymalnie pod 2 bary. Poniżej 21°C skrapla się. Ciekawe też gdzie go kupisz...
2) Aparaturą z helikopterka to możesz sobie lampką na biurku sterować a nie rakietą. Jakbyś się dowiedział co to sygnał PWM i jak on działa w aparaturach RC to byś wiedział że silnik odpali od razu po włączeniu baterii.
3) Zawór który pokazałeś nie umożliwia kontroli ciągu bo ma sterowanie 0-1. Albo zamknięty, albo otwarty, taka jego konstrukcja i nic nie zrobisz.
Poza tym zawory takie mają zwykle ciśnienie pracy do 10bar co jest wartością bardzo niską. Zawory takie nie nadają się też do przesyłu substancji jak tetratlenek azotu, i może dojść (a raczej na pewno dojdzie) do samozapłonu samego zaworu i eksplozji.

Weź lepiej kup sobie model rakiety z normalnym silnikiem na paliwo stałe, podszkol się, dorośnij, znajdź dobrą pracę, i jak już będziesz miał na koncie kilkanaście tysięcy i porządny osprzęt do obróbki metalu możesz się brać za próby z N2O4.
A jak koniecznie chcesz hybrydę to Kacper na forum takie sprzedaje za niezłe pieniądze, napędzane kapsułą N2O.

TomeQuy
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: czwartek, 28 maja 2020, 15:01

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: TomeQuy » środa, 24 cze 2020, 17:18

Dzięki za odpowiedź po to zadaje pytanie na forum żeby nie wylecieć przypadkiem w powietrze widocznie hybrydówki nie są jeszcze dla mnnie do uczę się za nim wróce do tego typu rakiet. A co do N2O4 to mam swoje dojścia ;).

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 131
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: Daniel » środa, 24 cze 2020, 17:39

TomeQuy pisze:
środa, 24 cze 2020, 17:18
widocznie hybrydówki nie są jeszcze dla mnie
Na forum jest świetny wątek prowadzony przez Pana Tadeusza gdzie opisuje hybrydy w najmniejszym detalu. Sam silnik nie jest jakiś bardzo skomplikowany, tylko Ty akurat wybrałeś sobie jeden z najtrudniejszych i najbardziej toksycznych utleniaczy :mrgreen:
TomeQuy pisze:
środa, 24 cze 2020, 17:18
A co do N2O4 to mam swoje dojścia ;).
Jeśli to nie "ściśle tajne" to poproszę o PW ;)

TomeQuy
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: czwartek, 28 maja 2020, 15:01

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: TomeQuy » środa, 24 cze 2020, 19:08

Mam ciocie z uprawnieniami do zakupu odczynników nie wiem jakie konkretne ale kupywałem już przez nią kilka silnych kwasów i soli np. nadchloran amonu, pirotechniką bawię się od dłuższego czasu (2 lata) w rakietach jestem świeży.

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 692
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: verex » piątek, 26 cze 2020, 22:27

Spróbuj zrobić hybrydę na podtlenku azotu, jest dużo konstrukcji opisanych na forum i będzie to najprostsza droga do zbudowania dobrego silnika. Podtlenek azotu ma tą zaletę, że jest "self-pressurant" czyli nie wymaga żadnego systemu utrzymywania ciśnienia, gdyż samemu jest gazem pod ciśnieniem. Również zakres tych ciśnień leży w zakresie dość łatwym do opanowania – odpowiedni stop aluminium dość dobrze sobie radzi z tym utleniaczem. Jest wiele opisów konstrukcji hybrydowych na N2O na tym forum, wystarczy poszukać. Chciałbym również zwrócić uwagę, że o ile sam koncept silnika hybrydowego jest prosty, to jak to mówią "diabeł tkwi w szczegółach" – dobór odpowiednich parametrów pracy silnika, O/F ratio, średnica dyszy i wtrysku, długość charakterystyczna komory spalania mają znaczny wpływ na pracę silnika i to jaki ciąg uda ci się uzyskać. Polecam zapoznać się z literaturą:
"Hybrid Rocket Combustion - An Experimental Approach" autorstwa Yash Pal, wydawnictwo Lambert Academic Publishing
oraz "Rocket Propulsion Elements", Oscar Biblarz, George Paul Sutton.
Są to książki dość szczegółowo dające pogląd na tematykę silników hybrydowych.

Z praktycznych rad zrezygnowałbym z zaworu o którym mówisz na rzecz zaworu do zimnej wody sterowanego serwomechanizmem o odpowiednim momencie obrotowym. Rozwiązanie to zapewnia dość szybkie otwarcie/zamknięcie zaworu i powinno również sprawdzić się przy sterowaniu ciągiem silnika przez częściowe zamknięcie zaworu (ograniczenie przepływu podtlenku). Aparatura od RC zda egzamin bez problemu, robiłem tak swoją hybrydę i mogę polecić rozwiązanie – da się zrobić automatyczne odliczanie do zapłonu + ręczne otwarcie zaworu.

Powodzenia! Informuj o postępach.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Bdabrowski
**
Posty: 33
Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
Lokalizacja: Białystok

Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy

Post autor: Bdabrowski » poniedziałek, 29 cze 2020, 10:17

Co do dyszy aerospike to nie jest to raczej dobre rozwiązanie, już wiele firm się na tym koncepcie wyłożyło. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy teoretycznej i maszyn zdolnych wykonać taka konstrukcję/pieniędzy na zamówienie np. z druku 3 metalem to lepiej użyć konwencjonalnej dyszy wykonanej z grafitu/stali nierdzewnej. Jest ona sporo prostsza do wykonania (zwłaszcza z grafitu ze względu na jego łatwość w obróbce) oraz tańsza. Prosta dysza z grafitu w aluminiowym pierścieniu to raczej groszowa sprawa.
We must go to space!

ODPOWIEDZ