Paliwo ciekłe.

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Paliwo ciekłe.

Post autor: juluś »

Witam! Moje kolejne pytanie.
Która (i dlaczego) z tych substancji (Benzyna, Jet A-1, Diesel) nadaje się najlepiej na paliwo rakietowe (z punktu widzenia amatora).

PS: Te pytania zadaje z czystej ciekawosci, nie mam zamiaru wykorzystywania tych informacji w żadnym nierozsądnym celu.

PPS: Oczywiście znawcą nie jestem ale podstawy (np: znajomość cykli spalania, w miarę ogarniam), nie trzeba mi wszystkiego tłumaczyć. ;)

Z góry dzięki za odpowiedź.
qwertyalfa
****
Posty: 165
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: qwertyalfa »

Jet A-1 jest najbardziej energetycznym z tych paliw. Jest to tak naprawdę diesel, tylko w czystszej postaci. Moim zdaniem diesel byłby najlepszy ze względu na cenę i dostępność, oraz to, że jest on podobny do RP-1 (karozyny) który jest paliwem stosowanym w wielu rakietach kosmicznych (Falcon 9, Saturn V, itd.) Musisz jednak pamiętać o utleniaczu, bez którego takie paliwo będzie w rakiecie bezużyteczne. Gdybyś myślał o wykorzystaniu tego w jakimś projekcie, to lepiej zbuduj hybrydę, będzie łatwiej, taniej i będzie miała mniejszą masę.
juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: juluś »

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

PS: Na razie nie chcę nic budować, muszę jeszcze zrobić mnóstwo research'u.
qwertyalfa
****
Posty: 165
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: qwertyalfa »

Spoko, na YouTube znajdziesz kilka filmów z ludźmi budującymi silniki na paliwo ciekłe. Na początek najlepszy jest jednak etanol (spirytus). Można go rozcieńczać bez większych strat w wydajności.
qwertyalfa
****
Posty: 165
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: qwertyalfa »

Jeszcze na taki pomysł wpadłem: zamiast ciekłego paliwa i utleniacza, użyć ich w formie gazu. Zmniejszy to masę paliwa mieszczącą się w zbiorniku, ale ułatwi wtłaczanie paliwa do komory spalania (gaz można łatwo sprężyć, a ciśnienie wypchnie gaz ze zbiornika), poprawi mieszanie się składników (gazy mieszają się szybciej niż ciecze), oraz większość paliw jak i utleniaczy, by być w stanie ciekłym musi być bardzo schłodzone (bądź mocno sprężone) - użycie gazów ułatwi przechowywanie. Można na przykład użyć propanu - butanu, metanu, gazu do zapalniczek i tlenu lub tlenków azotu.
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: placydo »

giphy.gif
giphy.gif (1.47 MiB) Przejrzano 6840 razy
juluś
Nowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 1 lut 2019, 11:32

Re: Paliwo ciekłe.

Post autor: juluś »

Ten pomysł znam z książki "How to design, build and test liquid-fuel rocket engines", ma on jednak taki problem że silnik działałby bardzo krótko.
Poza tym i tak będzie trzeba zrobić oddzielny zbiornik na hel żeby sprężyć zbiornik z kerozyną. Skoro już go mamy to czemu nie wykorzystać go również do sprężenia zbiornika z utleniaczem. Było by to o tyle dobre rozwiązanie że umożliwi to użycie ciekłego tlenu zamiast N2O.
Poza tym chcę zbudować silnik na paliwo ciekłe a nie gazowe :wink:

PS: Sorki że post jest w złej kategorii.
ODPOWIEDZ