Rocket Team Poland 9

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Rocket Team Poland 9

Post autor: robercik » czwartek, 7 kwie 2016, 17:07

Cześć
Prace nad rakietą RTP9 dobiegają końca, montowane są jeszcze tylko urządzenia w głowicy.
Reszta jest już przetestowana i gotowa do startu. Większość elementów wykonałem własnoręcznie, więc pozwolę sobie na osobistą prezentację nowego bolidu PTR, którego celem jest przekroczenie 10 km wysokości podczas LRE 2016.

Obrazek

Przepraszam za niezbyt elegancki strój, po prostu wyszedłem prosto z warsztatu :smile:

Głowica, przedział spadochronowy wraz z Arecorderami i kamerą oraz stateczniki pochodzą z poprzedniego nieudanego lotu RTP8.
RTP9 gotowa do startu będzie ważyć około 24,5 [kg]. Napęd hybrydowy SF1 (N2O/parafina) skonsumuje w sumie około 9 [kg] materiałów pędnych.
powinno to pozwolić na uzyskanie prędkości 2 Ma i mamy nadzieję osiągnięcie żądanego pułapu.
Zawór został zaprogramowany na automatyczne zamknięcie po 7 pracy silnika.

pzdr

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: stary Leszek » czwartek, 7 kwie 2016, 19:41

Wyglądasz bardzo elegancko. Co prawda nie tak jak Ta co stoi koło Ciebie.
Mam pytanie-Ten zawór po 7 sek. to po co?

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: robercik » czwartek, 7 kwie 2016, 20:43

Cześć
Chodzi o to, żeby nie doszło do awarii komory dopalania tak jak poprzednio.
Obecna wersja silnika była sprawdzana na hamowni i po 6 pracy osłona termiczna komory dopalania pozostawiała wiele do życzenia.
Poprawiliśmy to, ale więcej niż 7 pracy nie chcę ryzykować. Powinniśmy uzyskać około 18 [kNs] impulsu całkowitego, co według przyjętego modelu obliczeniowego pozwoli zalecieć na 10 km, chociaż na styk :smile:

pzdr

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: stary Leszek » czwartek, 7 kwie 2016, 22:10

Ta ślicznotka lądując będzie ważyła ok. 15Kg. Lepiej żeby nie wylądowała
na czyjejś głowie. Ale rakietę lądującą na samochodzie już widziałem.
15Kg może narobić strat. Czy myśleliście o ubezpieczeniu się-takie OC.
Trzymam kciuki L.

Awatar użytkownika
Piotrek
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek, 26 gru 2011, 15:28
Lokalizacja: Chotyłów/Międzyrzec Podlaski
Kontakt:

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: Piotrek » czwartek, 7 kwie 2016, 22:41

Widzę, że rakieta jest dużo krótsza od poprzedniego modelu, który leciał w październiku. Trzymam kciuki za udany lot! Szkoda, że tym razem nie zobacze startu na żywo :/
https://www.facebook.com/rrzepp?ref=hl znajdziesz tutaj wiele świeżych informacji o moich dotychczasowych planach i projektach.
http://lutniaproject.xlx.pl/ strona poświęcana projektowi naukowego "Lutnia Project"

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: robercik » sobota, 9 kwie 2016, 20:20

Cześć
stary Leszek pisze: Czy myśleliście o ubezpieczeniu się-takie OC.
O ubezpieczeniu OC na wzór niemiecki myślimy od początku PTR, niestety takiego produktu ubezpieczeniowego w Polsce nie ma.
I nie będzie, do puki sprawy prawne nie zostaną uregulowane - czytaj nie wejdzie Rozporządzenie Ministra definiujące klasę materiałów pirotechnicznych "Inne", które z kolei rozróżni klasę P1 (dla każdego) od klasy P2 (dla specjalistów). Jeśli takowe rozporządzenie się ukarze, wszystkie silniki prochowe małej mocy staną się legalne. Natomiast te większe będą wymagać uprawnień do nabywania i użytkowania. Tu musi znowu zmienić się kolejne rozporządzenie o szkoleniach, które obejmie modelarzy RMD a nie tylko przedsiębiorców.
Reasumując: od początku istnienia PTR wszystkie nasze wysiłki w tej materii spełzły na niczym. Teraz jest nowa ekipa rządząca, Ministerstwa Gospodarki już nie ma, więc może teraz mamy szansę coś zmienić, żeby w końcu poczuć się jak każdy europejski modelarz RMD. Przez sympatyzującego z PTR Pana redaktora Skrzydlatej Polski przekazałem streszczenie obecnego stanu prawa do jednego z parlamentarzystów. Zobaczymy :smile:
Piotrek pisze:Widzę, że rakieta jest dużo krótsza od poprzedniego modelu, który leciał w październiku. Trzymam kciuki za udany lot! Szkoda, że tym razem nie zobacze startu na żywo :/
No i w końcu ktoś wypatrzył mój aprilisowy żarcik! Brawo Piotrek za spostrzegawczość :smile: Celowo nie zamontowałem do zdjęcia zbiornika. Tak naprawdę rakieta wygląda tak:
Obrazek

Zbiornik o długości 2 [m] ma objętość 12 [l] i pomieści 8 [kg] N2O

pzdr

Awatar użytkownika
zgr3doo
*
Posty: 14
Rejestracja: czwartek, 4 lut 2016, 12:05

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: zgr3doo » niedziela, 10 kwie 2016, 16:23

tak z ciekawosci jakie jest cisnienie w zbiorniku z N2O ?

czy jest mozliwosc zapoznania sie z tym streszczeniem ?

Pozdrawiam
Piotr

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: robercik » poniedziałek, 11 kwie 2016, 18:27

Cześć
RTP9 poleciała i to z wielkim hukiem :smile:

Obrazek

Wszystko wskazuje na to, że tym razem napęd rakiety nie zawiódł, i pracował skutecznie zakładane 7 . Natomiast okazało się, że mimo wszelkich starań popełniliśmy jednak trzy błędy:

1. Po pierwsze zastosowaliśmy starą głowicę, wykonaną na tokarce do drewna, która tylko na oko jest ok. Była to prawdopodobna przyczyna niezbyt stabilnego lotu - rakieta leciała w górę nieco po spirali. Być może też stateczniki okazały się za małe.

2. Po drugie (po analizie zdjęć przedstartowych) okazało się, że zatankowałem tylko 7 [kg] podtlenku na planowane 7,6 [kg] (z powodu nie uwzględnienia masy specjalnej przejściówki do napełniania zbiornika i masy przewodu do tankowania). Silnik musiał więc w ostatniej sekundzie pracować na fazie gazowej i dlatego w końcowej fazie pracy silnika dało się słyszeć wzbudzenie.

3. Po trzecie nie zakotwiliśmy ciężkiej podstawy wyrzutni i uderzenie gazów wylotowych o deflektor przesunęło ją o kilka centymetrów - patrz zdjęcie. Rakieta została więc wystrzelona pod kątem około 84 stopni zamiast pionowo, co poskutkowało dosyć dużą prędkością na pułapie - rzędu 50 [m/s]. Była to prawdopodobnie przyczyna urwania się liny łączącej silnik z resztą rakiety na pułapie.

Prawdopodobnie silnik spadł osobno, a głowica z kadłubem zawierającym Arecordery i kamerę kontynuowała lot balistyczny. Chiński GPS Tracker zawiódł, jednak dzięki własnemu radio-namiarowi odzyskaliśmy koordynaty lądowania głowicy rakiety 4,3 [km] od miejsca startu. Głowica wisiała na drzewie na mokradłach niedaleko wsi Konotop (obszar poligonu). Dzięki Jaskiniowcowi udało się ją zdjąć z drzewa. Dzięki Jędrek - jesteś wielki!
Po analizie logów z GPS radionamiaru przez dwa dni szukaliśmy reszty rakiety zataczając coraz szersze kręgi od miejsca lądowania głowicy, jednak części silnikowej ani kadłuba z Arecorderami nie udało się odnaleźć.
Wiemy, że lot (balistyczny) od momentu startu do momentu odstrzelenia głowicy i uwolnienia spadochronu głównego (na wysokości około 200 [m] nad ziemią) trwał 90 . Według dostrojonej symulacji oznacza to, że osiągnęliśmy wysokość jedynie 9,5 [km].

Przeczesaliśmy kilka km kwadratowych i nic. Pozostaje liczyć na paralotniarza, którego być może załatwi Rafcio, albo na miejscowych, którzy aktualnie przeczesują lasy w poszukiwaniu jelenich poroży i wiedzą o znaleźnym, albo na Nadleśnictwo, które także wie o sprawie i deklaruje pomoc jeśli zguba się znajdzie. Silnik i korpus są opisane, więc jakaś szansa istnieje.

Jeszcze FILM ze startu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9.robw.MOV (40 MB)

pzdr

Awatar użytkownika
Piotrek
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek, 26 gru 2011, 15:28
Lokalizacja: Chotyłów/Międzyrzec Podlaski
Kontakt:

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: Piotrek » poniedziałek, 11 kwie 2016, 19:27

Silnik ładnie zapracował, kita ognia pięknie wyglądała na filmie. Szkoda, że zgubiliście rakietę. Z racji dużej wadliwości tych chińskich GPSów sam przestałem ich używać. W mojej naddźwiękowej rakiecie planuję do lokalizacji użyć starego smartfonu. Dokładność podobna, cena również a prawdopodobieństwo, że telefon wyłączy sie od przeciążeń powstałych przy starcie rakiety jest dużo mniejsze :)

Pozdrawiam i do zobaczenia na Near Space Conference! :)
https://www.facebook.com/rrzepp?ref=hl znajdziesz tutaj wiele świeżych informacji o moich dotychczasowych planach i projektach.
http://lutniaproject.xlx.pl/ strona poświęcana projektowi naukowego "Lutnia Project"

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Rocket Team Poland 9

Post autor: stary Leszek » czwartek, 14 kwie 2016, 19:41

Oglądałem raz lot rakiety na500m (dane fabryczne).
Rakieta miała wymienioną głowicę która była zrobiona ręcznie
z kwiaciarnianej pianki i była wyrażnie krzywa.
Start i lot odbył się bez zakłóceń.
Przez analogię- Twoja anomalia w locie chyba nie od głowicy.
Myślę,że większym problemem mogą być obejmy mocujące stateczniki.
Stateczniki są stosunkowo małe a obejmy masywne i ich wpływ aerodynamiczny
może być znaczący.
Spotkałem się kiedyś z uwagą, że może wystąpić rezonans między karbami
na powierzchni rakiety przy dużych prędkościach, a te obejmy mogą być nimi.
Oczywiście nie rozpatrujemy złego wyważenia rakiety.

A ogólnie to .... brak słów.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości