BIGOS2

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

BIGOS2

Post autor: robercik »

Cześć
Rakietę BIGOS2 w akcji widzieliście już w Czaplinku na FM2015 gdzie latała na hybrydzie parafinowej SF3. Ta papierowa rakieta klasy "paczang" służy do sprawdzania wszelakich podsystemów rakietowych.
Tym razem zaopatrzona została w silnik hybrydowy SF4 z multiportowym ziarnem wykonanym z rur PP o impulsie około 6 [kNs]. Jako zbiornik wykorzystany został kompozytowy tank od Safera 6,8 l pojemności. To dużo za duży zbiornik, dlatego przy zawartości 2,8 kg N2O zawierał sporo fazy gazowej.
Start odbył się w zeszłą sobotę i miał na celu przeprowadzenia kilku eksperymentów.
Gotowa do startu ważyła aż 31[kg] (ale w tym 1l wody do chłodzenia dyszy :smile:).

Obrazek

FILM z ziemi: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.avi (19 MB)

Rakieta wykonała wzorowy lot na 1,4 [km] i doskonałe lądowanie, za które możnaby dostać licencję drugiego stopnia, gdyby to nie była praca zespołowa :smile:

Obrazek

Maszyna rozpędziła się do 145 [m/s]:
Obrazek

Praca silnika zadowalająca, stabilna bez szarpnięć i wzbudzeń, natomiast z powodu długiej pracy na gazowym N2O impuls właściwy to tylko około 185 [ s]. Ciąg silnika przeliczony z przyspieszenia w osi rakiety wygląda tak:
Obrazek

Udało się nagrać ładny film z pokładu rakiety:

Obrazek

FILM z pokładu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nboard.mov (150 MB)

Mieliśmy dużo szczęścia, bo głowica wylądowała w rowie melioracyjnym, ale żadna elektronika nie ucierpiała.
Na pokładzie leciał m.in. RawGPS. Co z tego wyszło przedstawię za kilka dni.

pzdr
Awatar użytkownika
malyro
PROFI
Posty: 154
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: BIGOS2

Post autor: malyro »

Witam
Piękny start i lądowanie na dwa "spady" - po prostu poezja !!! Gratulacje.
pzdr.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: BIGOS2

Post autor: robercik »

Cześć
W odniesieniu do poprzedniego startu rakiety BIGOS2, niestety nie udało się przetestować z powodzeniem układu RawGPS, nagranie nie nadawało się do przetworzenia. Powstaje nowa poprawiona wersja układu na poprawionym projekcie obwodu drukowanego, ponieważ prawdopodobną przyczyną usterek jest właśnie obwód drukowany i prototypowy montaż z szeregiem przeróbek.

Ciężkie chmury, mgła, mżawka i deszcze wiszą nad Trójmiastem od trzech tygodni. Tyle czasu BIGOS2 z szeregiem usprawnień stał gotowy do lotu w warsztacie. W końcu dzisiaj z rana wiatr ustał i małe prześwity słońca rozproszyły strefę mroku...

Start nastąpił około południa:

Obrazek

FILM z wyrzutni http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... .by.ad.mov (40 MB)

Rakieta wzleciała tym razem na około 1,3 km (1331 m z ciśnienia i 1260m z przyspieszenia). Start odbył się bez komplikacji, natomiast odzyskanie rakiety przysporzyło nam emocji, ponieważ główny spadochron miał kłopoty z pełnym otwarciem się i człon silnikowy z impetem "zacumował" w bagnistym torfowisku. Pewne uszkodzenia niestety są, chociaż najgorsze było chyba usuwanie torfu z komory spalania :smile:

Obrazek

FILM ze startu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.avi (8 MB)

Jeśli chodzi o silnik, wspomniane poprawki dotyczą rusztów tekstolitowych wykonanych na frezarce CNC. Poprzednie ruszty do trzymania prętów paliwowych były wycinane manualnie, a więc nie tak dokładnie. Tym razem zastosowaliśmy po raz pierwszy program automatycznego zamykania zaworu ustawiony na 4 [ s] pracy silnika, przez co silnik pracował tylko w fazie ciekłej i jego impuls właściwy przekroczył 200 [ s]. Najbardziej jednak cieszy poprawiony system chłodzenia wodą, który zadziałał efektywnie i nie doszło do żadnych przegrzań ani ubytków dyszy grafitowej.

Obrazek

Impuls całkowity był większy ale rakieta wzniosła się o sto metrów niżej niż poptrzednio, ze względu na większą masę (m.in. wiąkszą ilość N2O w zbiorniku).

Głównym eksperymentem w tym locie był jednak test systemu sterowania ograniczony do samego zapobiegania obrotom rakiety. Jak widać rakieta nakręciła się zamiast zniwelować obroty. Ciekawy incydent spowodowała taśma klejąca mocująca kamerkę pokładową (wstyd...) przy prędkości ponad 150 [m/s]. Podczas odrywania się warstwy taśmy od głowicy pojawił się moment obrotowy i udało się zaobserwować chwilowe działanie układu stabilizacji. Zerwała się tylko jedna warstwa taśmy, więc film OSZ ocalał :smile:

Obrazek

FILM z pokładu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... s2.OSZ.mov (23 MB)
Trwa burza mózgów i analiza danych. Model aerodynamiczny BIGOSa2 niewątpliwie wymaga poprawy.

Cały tydzień ma znowu padać. Rakieta będzie gotowa do startu na koniec tygodnia. Mam nadzieję, że uda się złapać jakiś przebłysk słońca i damy radę polecieć z kolejnym projektem.

pzdr
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: BIGOS2

Post autor: placydo »

http://www.rocketryforum.com/showthread ... em-Success

#9
#25

Ależ ja lubię jak tu się coś dzieje ;)
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: BIGOS2

Post autor: Kacper »

Majestatyczny start :smile:

To co? Może obrócenie lotek względem siebie o 45stopni coś pomoże?
Skoro to rakieta klasy Paczang i wkrętów się nie boi to proponuję też zrobić przeróbkę lotek tak żeby lepiej pracowały przy prędkościach poddźwiękowych. Chodzi mi o coś takiego:
lotki .png
lotki .png (19.69 KiB) Przejrzano 13303 razy
Ponoć taki układ wytwarza większą silę nośną niż cała ruchoma lotka.
wrx
****
Posty: 227
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: BIGOS2

Post autor: wrx »

Witam.

A może zastosować coś takiego jak lotki w samolotach ( jeśli dobrze zrozumiałem, to o coś takiego chodzi Kacprowi), na dolnych statecznikach bigosa, i połączyć linkami "na krzyż" ( tzn. lewa strona lotki górnej z prawą dolnej)?

Chociaż więcej zalet by to miało przy ruchach rakietą w 2 osiach.

Poza tym, "odcięcie" fazy gazowej podnosi Isp silnika, ale, czy niewykorzystanie całego paliwa, a więc i ciągnięcie dodatkowej masy nie obniża wysokości która osiągnie ten sam model, przy tej samej ilości paliwa w zbiorniku, ale z "tradycyjnym" rozwiązaniem?

P.S. O co chodzi z tą rakietą"klasy Paczang"?
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: BIGOS2

Post autor: stary Leszek »

Start piękny, lądowanie można pokazywać za wzór, można by powiedzieć
że to "ustawka do filmu", aż zazdrość bierze.
Widać bardzo staranną robotę.
Mam kilka pytań?
Piszesz, że rakieta "nakręciła się". Czy to znaczy, że rotacja była większa
niż bez żyroskopu? Jeżeli tak to czy nie pomyliliście faz.
Czy przeprowadziliście jakieś obliczenia dotyczące wielkości lotek?
Bo może ich wielkość przekroczyła zakres krytyczny.
Na filmie widać jak części rakiety opadające na pilocie obijają się o siebie,
Ja bym zmienił długości linek.
Dlaczego lądowanie odbywa się w dwóch częściach?
WRX ma rację, zamykacie zawór i ciągniecie niepotrzebny balast.
Jeżeli skończyło się ziarno i nie ma spalania to lepiej pozbyć się fazy
gazowej jak najprędzej. Nie ma jej dużo ale na pewno obniża osiągi.
Tak sobie myślę: jak by zadziałał żyroskop mechaniczny?
Awatar użytkownika
Piotrek
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek, 26 gru 2011, 15:28
Lokalizacja: Rzeszów, Chotyłów

Re: BIGOS2

Post autor: Piotrek »

Ostatnio temat rakiety Bios jest znany na całą Polskę więc i ja dorzucam trochę od siebie i zapodaję start Bigosa podczas FM15 (jest między innymi ujęcie w slow motion). Obiecywałem wrzucenie filmu co prawda już trochę dawno jednak z powodu problemów z internetem dopiero teraz było to technicznie możliwe.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: BIGOS2

Post autor: robercik »

Cześć
Jak już zapewne wiecie z mediów mamy za sobą 11 start BIGOSA2. Start odbył się w środę o godzinie 15:18 i miał na celu przeprowadzenie kilku eksperymentów. Dwa główne cele to test naszego systemu stabilizacji obrotowej rakiety oraz test systemu radiolokacji PG.

FILM z wyrzutni http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.adi.mp4 (17 MB)

Po udanym starcie rakieta wyrzuciła na pułapie, zgodnie z programem spadochron pilot, natomiast po kilku sekundach opadania wyzwolony został główny spadochron hamujący, którego otwarcie zaprogramowane było na wysokości 200m nad ziemią. Prawdopodobnie komputer wykrył zbyt dużą prędkość opadania, zinterpretował to jako zerwanie się spadochronu i podjął decyzję o natychmiastowym zwolnieniu drugiego spadochronu. Na miejscu startowym było bezwietrznie, jednak na pułapie pojawił się południowy wiatr o prędkości około 50 km/h który zniósł człon silnikowy rakiety w stronę Mrzezina. Niestety zawiodła łączność radiowa do systemu GPS i nie dało się określić miejsca lądowania. Mimo podjętej akcji poszukiwawczej, która trwała aż do zmroku, nie udało się nam odnaleźć ani kadłuba ani głowicy. Postanowiliśmy więc rozpocząć poszukiwania następnego dnia rano.

FILM ze startu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.mp4 (45 MB)

Zwykle, przy poważnych lotach wysokościowych zapisujemy telefon kontaktowy na rakietach badawczych, tutaj tego zabrakło i jest to moje zaniedbanie. Natomiast w mojej ocenie, zamiast wzywać antyterrorystów, wystarczyło wpisać w wyszukiwarkę „żółta rakieta wylądowała na spadochronie, Mrzezino” aby natychmiast do nas dotrzeć. Nasze prace publikujemy od lat, początkowo na prywatnej stronie www.rakiety.pomorze.pl, później na forum PTR www.forum.rakiety.org.pl a ostatnio także na facebooku firmowym SpaceForest. Zamiast racjonalnego podejścia do sprawy, wywołano ogólnopolska panikę medialną. Pikanie brzęczyka Arecordera, ułatwiające odnalezienie rakiety po wylądowaniu, uznano za oznaki nadchodzącego niebezpieczeństwa. Dlatego niefortunne lądowanie członu silnikowego BIGOSA2 w terenie zabudowanym było jego ostatnim. Wezwani na miejsce saperzy "zneutralizowali podejrzany przedmiot" rozpruwając lekkie poszycie rakiety dwoma precyzyjnymi wybuchami, a następnie spuścili resztkę podtlenku azotu ze zbiornika. Nie wiadomo czy zachowały się jakieś dane z komputerów pokładowych (Arecorder), które pozwoliły by potwierdzić nasze przypuszczenie odnośnie przebiegu eksperymentu. Policja w Pucku zapewniła, że odzyskamy to co zostało po akcji saperów, jednak najpierw resztki BIGOSA zostaną poddane oględzinom eksperta, który ustali, czy hybrydowy napęd rakietowy stanowił faktyczne zagrożenie po wylądowaniu. Do tej pory nie zostały sformułowane żadne zarzuty odnośnie tego incydentu.

Kolejnego dnia została odnaleziona górna część rakiety, która bezpiecznie wylądowała na bagnie. Odzyskany został więc film z pokładu oraz dane z systemu stabilizacji.

Obrazek

FILM z pokładu: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nboard.mp4 (44 MB)

Jak widać w pierwszych sekundach lotu stabilizacja działała prawidłowo, jednak w dalszym przebiegu lotu układ nie dawał już rady kompensować obrotów. W mojej opinii mógł być to efekt wyrzutu pary wodnej z systemu chłodzenia dyszy, który mógł wprowadzać zaburzenia o sile większej niż odpowiedź układu stabilizacji.

Niestety górna część rakiety została także zarekwirowana jako dowód w postępowaniu wyjaśniającym, i kontynuacja prac nad systemem stabilizacji będzie musiała zaczekać na rozwój wypadków.

pzdr

PS. Zarekwirowano również nasze laptopy służbowe, co niezmiernie utrudnia pracę w firmie. Doba w areszcie. Zmarnowany czas i energia. Zniszczona rakieta badawcza. Masa negatywnych emocji wśród rodziny i przyjaciół. Ciężkie te pierwsze kroki w transporcie kosmicznym…
Dziękuję przyjaciołom i rodzinie za wsparcie. Chciałbym także przeprosić Pana Wojciecha Barę i jego rodzinę za niedogodności i niepotrzebny stres do którego się przyczyniłem.
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: BIGOS2

Post autor: placydo »

Stabilizacja nadal kiepskawo pomimo, że reaguje jak powinna. Wiecie przy jakiej prędkości przestaje się zachowywać intuicyjnie?
ODPOWIEDZ