Strona 1 z 2

MPRS MIA 700

: niedziela, 14 cze 2015, 18:46
autor: Adi-Ozo
Witam,

23.10.2014 roku ukończyłem budowę nowej rakiety - MPRS MIA 700.
13.06.2015 rakieta ta odbyła swój pierwszy i wszystko wskazuje na to, że ostatni lot.

Filmik ze startu:



Opis startu:

rakieta napędzana silnikiem I-200 wzniosła się w przetworza osiągnowszy pułap 435 metrów (mój oficjalny rekord).
Podczas rozwijania spadochronu doszło do zerwania 5 z 8 linek czasy spadochronu, zaplątania spadochronu wokół rakiety i w konsekwencji twarde lądowanie. Podczas zderzenia z ziemią z kamerki nagrywającej OSZ wypadła karta SD, lot niby się nagrał, ale nie da się go odtworzyć. Spróbuje w tygodniu uratować ten wiekopomny dla mnie materiał.

MPRS (Multi Purpose Rocket Stage) miał być stopniem silnikowym pod silniki I 200. Wyposażony w 4 stateczniki moduł miał być bazą pod kolejne moduły tworząc różne konfiguracje. Pierwszy start w konfiguracji MIA 700 miał na celu lot na 700 metrów. MPRS wykonany z rury PVC został uszkodzony (pęknięcie) i to już koniec tego projektu.

Dane rakiety:

waga rakiety: 2 kg
w tym silnika: 0,6 kg
wysokość całej rakiety: 140 cm
szerokość MPRS: 5,5 cm
szerokość MIA 700: 5 cm

Po raz pierwszy w tym roku został użyty ELTKNOPIR (kto kojarzy? :cool: ). Zapłon rakiety odbył się bezproblemowo.
Pierwsze zarysy rakiety powstały na kartce papieru, później w SPACECADzie. Po doświadczeniach z rakietami RAMZES VI wzmocnione zostały stateczniki dodatkowymi płytkami honeycomb. Stateczniki jak i ich mocowanie zdały egzamin podczas tego lotu.

Już wkrótce lot rakiety dwustopniowej (drugi w mojej karierze) oraz kolejne próby z HPR.

Re: MPRS MIA 700

: niedziela, 14 cze 2015, 22:07
autor: jaskiniowiec
E tam, i tak jest sukces, gratulacje!
Po pierwsze, całkiem niezła praca silnika. Ciekawi mnie to opóźnienie, między "zapłon" a faktycznym startem. Sądząc ze startu to coś tam podgrzewało już paliwo, bo start był z lekkim strzałem (no chyba że przepona w silniku). Potem dobry ciąg, lot. A że ze spadochronem nie wyszło? Cóż, bywa. Do dopracowania i tyle. Jaki zacisk i paliwo? Bo mam wrażenie, jakby silnik pracował na jakiś wyższych od 2MPa ciśnieniu. Mocny strzał na starcie i lekki charkot w locie (spalanie erozyjne?). Adrel rozumiem, że przeżył...

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 14:24
autor: Adi-Ozo
Co do zapłonu, określenie użyte w kontekscie podania napięcia do zapalnika, a nie zapłonu silnika. Drucik oporowy nawinięty jest na lont VISCO który to na parę cm wystaje z silnika. Ma to dać dodatkowe sekudny na "ogarnięcie" startu.

dane silnika wg producenta: impuls całkowity 440Ns, maksymalny 360N oraz impuls średni 200N.
Co do składku paliwa nie wypowiadam się.

Adrel przeżył, tylko dzięki temu, że głowica oddzieliła się od rakiety i upadła obok niej. Inaczej nie byłoby co zbierać.

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 17:01
autor: tadeusz
Jeżeli to ALTUSB lub ALTBMP to powinno się dać odczytać wykres lotu.

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 18:56
autor: Adi-Ozo
tadeusz pisze:Jeżeli to ALTUSB lub ALTBMP to powinno się dać odczytać wykres lotu.
Tadeuszu, gdybyś ogądał film z lotu, to zauważyłbyś wykres z lotu :-) Z altkiem nic złego się nie stało, zaryzykuje stwierdzenie, że nie miało prawa się nic stać, był dobrze zabezpieczony. Problemem jest brak możliwości odczytu nagrania OSZ z karty SD która to wysunała się ze swojego lsotu podczas zderzenia z ziemią.

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 20:34
autor: tadeusz
Zwracam honor.Mój ALTBMP przeżył 2 krety:z 300m w trawę i z 865m w asfalt.

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 21:54
autor: Adi-Ozo
Tadeuszu, wyzywam Cię na pojedynek:
czyj altimetr więcej wytrzyma :lol:

Re: MPRS MIA 700

: poniedziałek, 15 cze 2015, 22:23
autor: jaskiniowiec
Bingo!!! i to jest pomysł..takiego konkursu jeszcze ie było!

Re: MPRS MIA 700

: wtorek, 16 cze 2015, 16:15
autor: tadeusz
OK! Zgadzam się pod warunkiem,że będzie to przypadkowa awaria.

Re: MPRS MIA 700

: czwartek, 25 cze 2015, 07:46
autor: Adi-Ozo