SLS GREGORES CONFIGURATION

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 679
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: verex » niedziela, 17 lis 2013, 21:23

Gratuluję lotu na własnym silniku! :smile:
Szkoda że nie znalazłeś rakiety. Miejmy nadzieję, że ktoś zadzwoni, bo szkoda zarówno modelu jak i obudowy silnika.
U mnie pogoda niezbyt łaskawa, więc muszę czekać. Ale Tczew także polata, już niedługo :smile:

Z ciekawości spytam - to było to paliwo z dodatkiem 0,2% Fe2O3?

Pozdrawiam!
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: gregores » poniedziałek, 18 lis 2013, 18:11

Cześć, dzięki Panowie! Oczywiście w kolejnych modelach podwójny odzysk, GPS itp. – rozwój to podstawa!
jaskiniowiec pisze:Myślę, ze nie otworzył się spadochron. Model jest wtedy praktycznie niemożliwy do obserwacji.
Wydaję mi się, że to prawdopodobne. Choć śmignęła naprawdę wysoko, ale czy spadek 50cm byłby widoczny na pułapie? Wiatr co prawda niewielki lecz chwilami powiewało mocniej, mogło ją znieść kilkaset metrów. Dzisiaj po pracy przez 20min szukałem w potencjalnym miejscu upadku po ewentualnym locie balistycznym. Możliwe też, że nastąpiło zerwanie linki. Problem w tym, że teren do przeczesania jest ogromny i gęste zarośla na 1,5m - noc mnie zastała. W zasadzie kierunki poczukiwań mogą być przeciwne w zależności od okoliczności, które nastąpiły na pułapie.
verex pisze:Z ciekawości spytam - to było to paliwo z dodatkiem 0,2% Fe2O3?
Tak, paliwa w sumie było 186g z dodatkiem 0,2% Fe2O3.
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"

Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1507
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: KSard » wtorek, 19 lis 2013, 13:45

Witam

Prawdopodobieństwo odnalezienia jest faktycznie znikome. Mówię to niejako z własnego doświadczenia :wink:

Podobna historia zdarzyła mi się parę lat temu
Rakieta poszła równie dynamicznie jak Twooja i tyle ją widzieliśmy. :smile:


http://youtu.be/a89Yjihr1IE


Tak więc, tym bardziej trzymam kciuki, bo wiem jak boli taka strata.

Sam start był fantastyczny - silnik zadziałał wzorowo.
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin

Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: gregores » środa, 20 lis 2013, 12:30

Przyszedł chyba właściwy czas na podsumowanie projektu SLS 54:
Prace nad całym programem trwały od marca do października z licznymi przerwami. Niby długo, ale myślę, że okres ten nie został zmarnowany. Oprócz rakiety głównej SLS 54, wykonana została rakieta testowa, wyrzutnia, konsola startowa, własny silnik Al35. Dokonano też kilku startów i nagrano filmy z pokładu rakiety testowej.
Reasumując: Projekt spełnił swoje edukacyjno-szkoleniowe zadanie. Pewien krok do przodu w rozwoju został wykonany. Była też przy tym fajna zabawa, emocje i adrenalina. Nie wykluczam w przyszłości, odbudowania rakiety - córki mi tego nie darują! :wink:
Dziękuję Wszystkim za pomoc i wsparcie przy realizacji tego projektu.
Aktualnie czas na nowe projekty, nowe wyzwania i propagowanie idei POLSKICH RAKIET… :grin:
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"

Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: gregores » wtorek, 4 mar 2014, 13:01

Witam. Już prawie 4 miesiące minęły jak w dniu 17 listopada 2013r. odbył się dziewiczy start rakiety SLS54. Kilka dni temu dokładnie 1 marca 2014r. zadzwonił do mnie telefon z informacją o dziwnym znalezisku. Trzej Panowie, którzy zajmują się ornitologią (naprawdę fajne chłopaki), przypadkowo natrafili na leżącą w polach rakietę. Jeszcze raz serdeczne podziękowania dla Nich. Całą zimę SLS54 spędziła w ziemi, deszczu, słońcu, śniegu, mrozie, aż do tego czasu. Biorąc pod uwagę tak długi okres spędzony w trudnych zimowych warunkach, oceniam, że model przetrwał w doskonałym stanie. Remontu wymaga głowica oraz stateczniki, które nasiąknęły wodą i spęczniały. Elektronikę na razie suszę. Silnik po locie jest w doskonałym stanie, izolacja korpusu w żadnym miejscu nie została przepalona, dysza idealna – jak nowa. Rakieta została odnaleziona około 700 m od miejsca startu. Z mojej analizy wynika, że pułap 1000m mógł zostać osiągnięty – choć nie było to głównym celem. Poniżej zamieszczam film OSZ, który obrazuje dokładnie przebieg całego lotu – ostrzegam, że nie jest wskazane oglądanie przez osoby mające problemy z błędnikiem! :wink:



http://youtu.be/4Y0PrssEViE
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 25 maja 2015, 18:37 przez gregores, łącznie zmieniany 1 raz.
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: robercik » wtorek, 4 mar 2014, 21:05

Cześć
Jak widać nigdy nie należy tracić nadziei na odnalezienie rakiety o ile zapiszemy swoją nr komórkę na kadłubie :smile: . Niesamowita historia!
Świetny filmik z pokładu, ale trzeba popracować podczas remontu nad dokładnością montażu stateczników.

pzdr

Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: gregores » czwartek, 6 mar 2014, 09:33

Cześć, przepraszam, że męczę tematem ale jeszcze kilka informacji:
Elektronikę wysuszyłem z wilgoci – (raczej nie miała bezpośredniego kontaktu z wodą).
Kamerka, UWS, akumulator R22 9V – wszystko działa jak nowe!
[quote="robercik"]Cześć
Jak widać nigdy nie należy tracić nadziei na odnalezienie rakiety o ile zapiszemy swoją nr komórkę na kadłubie :smile: . Niesamowita historia!
Świetny filmik z pokładu, ale trzeba popracować podczas remontu nad dokładnością montażu stateczników.
pzdr[/quote]

Dzięki! :grin:
Masz racje Robercie – strasznie ją kręciło! Problem w tym, że montażowi stateczników poświęciłem dużo uwagi, czasu i wydaje się, że były zamontowane precyzyjnie. Dlatego zastanawiam się na przyszłość czy oprócz dokładności montażu stateczników jakiś jeszcze inny czynnik mógł wywołać takie wirowanie?
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: Daniel » czwartek, 6 mar 2014, 15:00

Gratuluję znaleziska ! Wspaniały model !
gregores pisze: Masz racje Robercie – strasznie ją kręciło! Problem w tym, że montażowi stateczników poświęciłem dużo uwagi, czasu i wydaje się, że były zamontowane precyzyjnie. Dlatego zastanawiam się na przyszłość czy oprócz dokładności montażu stateczników jakiś jeszcze inny czynnik mógł wywołać takie wirowanie?[/font]
Według mojej skromnej wiedzy, przekrój statecznika. Statecznik zachowuje się jak skrzydło z profilem symetrycznym. Jeśli założymy że statecznik przekrój poprzeczny zwany dalej profilem ma idealnie symetryczny,jest zamontowany równolegle do osi, a rakieta leci pionowo do góry, to kąt napływu strug powietrza względem cięciwy profilu (zwany kątem natarcia ) wyniesie zero, to i siła nośna wyniesie zero. Ale jeśli statecznik nie będzie idealnie wykonany, będziemy mieli do czynienia z profilem niesymetrycznym, i podczas lotu pionowego choć kąt natarcia wyniesie nadal 0, to zmieniają się już parametry płata, i zaczyna on wytwarzać siłę nośną co powoduje wytworzenie różnych sił nośnych na poszczególnych statecznikach, i w rezultacie obrót rakiety. Jeśli statecznik nie jest zamontowany idealnie równolegle do osi rakiety wtedy zmienia się też kąt natarcia, wzrasta współczynnik Cz a co za tym idzie siła nośna i efekt jeszcze się potęguje.
Co do cięciwy płata, jest to prosta linia łącząca najbardziej wysunięte punkty płata. (tu profil lotniczy niesymetryczny)
Obrazek

I przykład symetrycznego :
Obrazek
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: gregores » czwartek, 6 mar 2014, 15:55

Dzięki Daniel. Problem w tym, że moim zdaniem przekroje stateczników były wykonane idealnie symetrycznie, zamontowane idealnie równolegle do osi rakiety oraz idealnie prostopadle w dwóch płaszczyznach. Niby wszystko idealnie a jednak! Dlatego pytam jaki jeszcze inny czynnik mógł mieć wpływ na wywołanie takiego wirowania, bo na chwilę obecną nie bardzo wiem jak mógłbym to wykonać lepiej i co poprawić? Dwie rzeczy, które przychodzą mi do głowy to może za mała sztywność stateczników albo wystające lusterko?
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: SLS GREGORES CONFIGURATION

Post autor: Daniel » czwartek, 6 mar 2014, 16:11

Problemem może też być sztywność, teraz tak popatrzałem na filmik , i wydaje mi się że w miniaturce dolny statecznik jest odgięty na lewo choć przy samym kadłubie zdaje się być prostym. :wink: Aczkolwiek jest to już na locie na spadochronie więc może to wina kamerki.
Ostatnio zmieniony czwartek, 6 mar 2014, 16:12 przez Daniel, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

ODPOWIEDZ