AGAROS

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
mysior
*****
Posty: 22
Rejestracja: sobota, 23 cze 2012, 23:14

AGAROS

Post autor: mysior »

Witam.

Zacznę od genezy powstania rakiety AGAROS.

Po udanych 8 lotach mojej małej rakietki BNL2 postanowiłem zbudować rakietę trochu większą i tak powstała rakieta AGA.

Obrazek

Napęd stanowił silnik PSn C15-6. Jej pierwszy lot zakończył się typowym CATO.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nD_j3jXyBUU&feature=plcp[/youtube]

Tutaj film zmontowany ze zdjęć:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5sxgcrx_gYk&feature=plcp[/youtube]

Uszkodzenie nie było tak duże aby rakieta nie mogła latać. Odbył się więc bezproblemowy drugi lot.
Lot trzeci wyglądał na „cacy” aż do momentu odnalezienia rakiety:

Obrazek

Tlący się statecznik ugasiłem ale jak widać na foto nadawał się tylko do wymiany. Statecznika nie wymieniłem lecz całą dolną część ze statecznikami odciąłem. Postanowiłem że to co zostało wzbije się w powietrze na silniku ROS.

Zacząłem więc od przygotowania silnika (pomijając przygodę z umieszczeniem imadła na orbicie okołoziemskiej http://forum.rakiety.org.pl/moc-sila-i- ... t1811.html ). Dyszę główną rozwierciłem do średnicy 4,5mm a dysze rotacyjne zasklepiłem metalowymi wkrętami. Na „cycku” opóźniacza ROSa dokleiłem korpus zużytego silnika B15-5 po uprzednim usunięciu ceramiki. Idealnie pasuje średnicą do owego cycka. Do pustego silnika B15 wsypałem 1gram czarnego prochu.

Tak to wyglądało:

Obrazek

Z racji tego że AGA miała średnicę wewnętrzną dokładnie taką jak ma ROS zewnętrzną, musiałem wykombinować jakąś przejściówkę. Przypadek sprawił że ową przejściówką stał się pojemnik aluminiowy po spreju OFF . Jednocześnie jest on komorą dla silnika.

W programie OpenRocket wykonałem projekt rakiety AGAROS:

Obrazek

Dane rakiety AGAROS:

Wysokość 82cm

Średnica: człon gł.-36mm, przy statecznikach -34mm, przy silniku - 38mm

Korpus – rura kartonowa 1,5mm

Waga 356gram

Brzęczyk –uruchamiany po wyzwoleniu spadochronu. Na zewnątrz rakiety umieściłem malutki magnes .

Spadochron – średnica 35cm, 8 linek 43cm z mocnej nici, płótno z parasolki.

Linka gł.- okrągły przewód elastyczny 3mm, dł. 40cm

Linka amortyzująca – guma płaska 6mm,dł 20cm

Stateczniki – karton 2,5mm

Zaczepy do wyrzutni musiałem wymienić pod pręt 6mm ( AGA latała z pręta 3,5mm – ale zabrzmiało :razz: ) .

AGAROS na wyrzutni:

Obrazek

Później ... oczywiście odbył się start. Mając w pamięci co potrafi Ros (przygoda z imadłem) drżącą ręką odpaliłem lont i... i pooooszszszła . Piękny bezproblemowy lot i lądowanie. Cały lot od startu do lądowania trwał 54 sekundy. Wysokość lotu w symulacji to 231metrów a według mojej oceny było wyżej (rakietę straciłem z pola widzenia na1(2) sekundy.
Do czasu kupna Altimetru to tak sobie będę gdybał :razz: .

Fotki z filmu (bo na filmie po kompresji niewiele widać :???: )
Start

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gorzej było z odnalezieniem rakiety. Z brzęczyka który miał zadziałać wypadły baterie wraz z klapką zabezpieczającą. Następnym razem zabezpieczę klapkę taśmą izolacyjną. Rakietę znalazłem 215m od miejsca startu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Poniżej „Profesjonalne” zabezpieczenie silnika :oops: . Następne postaram się zrobić fachowo :cool: .

Obrazek

Wiem że moim rakietom jeszcze wiele brakuje do rakiet które koledzy prezentowali na MF2012 ale staram się .

W bólach rodzi się nowe dziecko:

Obrazek
Skiba
***
Posty: 128
Rejestracja: środa, 15 lut 2012, 18:44

Re: AGAROS

Post autor: Skiba »

Rakieta jak ta lala :grin:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w pisania postu. Nie może on służyć przeciwko niemu w żadym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów bez podawania przyczyny.
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: AGAROS

Post autor: jaskiniowiec »

CATO silniczków Pana S. się zdarzają, ale w sumie dość rzadko. Gratulacje za inwencję z ROSem. Trochę przypominało to rakietę Wołchow, gdzie pierwszy stopień to była taka beczka z paliwem. Co do rakiety "Tajfun" to już jestem fanem. Rozbawiło mnie określenie "rura UWS".
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Re: AGAROS

Post autor: Paul »

Witam,
Rowniez podzielam wypowiedzi moich przedmowcow - bardzo ladna rakieta :wink:
Jezeli natomiast chodzi o rozmieszczenie tych podzespolow w rakiecie ( elektronika i spadochron)
to mam takie male obawy, ze moga wystapic problemy z otwarciem ( wyciagnieciem ) spadochronu z rakiety.
Nie wiem czy dobrze interpretuje to rozwiazanie, ale w momencie zadzialania elektroniki wzrost cisnienia przesunie
nam wszystko (spadochron oraz jego zabezpieczenie ) do przodu. Jednoczesnie nastapi rozdzielenie sie rakiety.
W tym momencie musi dojsc do wyciagniecia spadochronu pod warunkiem, ze spadochron bedzie bardzo luzny, a energia
kinetyczna tej czesci z glowica bedzie odpowiednio duza.
Sposob ten moze zadzialac, ale i nie musi !!!

Na co musisz zwrocic uwage:
- ladunek miotajacy musi byc w miare dobry tzn. szybki
- linka laczacy spadochron z czescia silnikowa w miare krotka, a linka do glowicy moze byc duzo dluzsza.
- spadochron musi sie latwo wysuwac z rakiety

Pozdrawiam
Paul
Awatar użytkownika
mysior
*****
Posty: 22
Rejestracja: sobota, 23 cze 2012, 23:14

Re: AGAROS

Post autor: mysior »

Paul pisze: ...Jezeli natomiast chodzi o rozmieszczenie tych podzespolow w rakiecie ( elektronika i spadochron)
to mam takie male obawy, ze moga wystapic problemy z otwarciem ( wyciagnieciem ) spadochronu z rakiety. ...
Rozumiem, że masz na uwadze projekt rakiety "Tajfun". Jednak muszę rozwiać twoje wątpliwości, oglądnij film z CATO rakiety AGA. Ten system zadziałał w trzech lotach AGI i w locie AGAROSa.
Dlatego nie chcąc wyważać otwartych już drzwi, przeniosę go do "Tajfuna". Tajfun ma większą średnicę, dlatego aby zachować zbliżone ciśnienie wyzwalania spadochronu jakie występowało w poprzednich rakietach zastosuję wewnątrz dolnego członu rurę o mniejszej średnicy a w górnym przegrodę aby i tam gazy za bardzo się nie rozprężyły.To jest dopiero wstępny projekt i parę rzeczy może ulec zmianie :smile:
Paul pisze:...Nie wiem czy dobrze interpretuje to rozwiazanie, ale w momencie zadzialania elektroniki wzrost cisnienia przesunie
nam wszystko (spadochron oraz jego zabezpieczenie ) do przodu. Jednoczesnie nastapi rozdzielenie sie rakiety.
W tym momencie musi dojsc do wyciagniecia spadochronu pod warunkiem, ze spadochron bedzie bardzo luzny, a energia
kinetyczna tej czesci z glowica bedzie odpowiednio duza. ...
Ten problem powinna rozwiązać wspomniana przegroda w górnym członie.
Paul pisze:...Sposob ten moze zadzialac, ale i nie musi !!! ...
A tu się z tobą zgodzę. A jak będzie to się dopiero okaże po starcie :grin: .
Paul pisze:...Na co musisz zwrocic uwage:
- ladunek miotajacy musi byc w miare dobry tzn. szybki
- linka laczacy spadochron z czescia silnikowa w miare krotka, a linka do glowicy moze byc duzo dluzsza.
- spadochron musi sie latwo wysuwac z rakiety ...
Te uwagi biorę do serca i pamięci :cool: .

@ Jaskiniowiec - nazwa rura UWS też mnie rozbawiła ale nie wiedziałem jak ją nazwać aby oddawała nazwą to do czego ma służyć :grin: .

PS.
Wczoraj zakupiłem kamerkę MD80 i w projekcie TAJFUN znajdzie swoje miejsce.
Muszę Wam powiedzieć że projektowanie rakiet wciąga :grin: .
ODPOWIEDZ