Projekt INTERCELESTIA

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 679
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Projekt INTERCELESTIA

Post autor: verex » poniedziałek, 2 lip 2012, 21:00

Witajcie!

Wraz z początkiem wakacji zaczynam budowę rakiet, które mam nadzieję będę miał okazję zaprezentować na Festiwalu Meteora w tym roku.
Trochę nad nimi myślałem, wykonałem kilka projektów w SpaceCAD i wybrałem dwa, które wydają się być najlepsze. Nad projektem zacząłem myśleć w połowie maja - przez ten czas przemyślałem wiele kwestii i myślę, że nie powinienem mieć problemów ani przy budowie, ani w locie (choć tutaj wiadomo, że bywa różnie :wink: ).

Powstaną dwie rakiety - INTERCELESTIA oraz INTERCELESTIA 500. Na projektach prezentują się tak:

Intercelestia:
Obrazek

Intercelestia 500:
Obrazek

Założenia projektu:
- lot na możliwie najwyższy pułap (1km mnie usatysfakcjonuje :smile: )
- nagranie filmów z pokładu rakiety
- zmierzenie maksymalnej wysokości osiągniętej przez rakiety
- wcielenie w życie nowych (dla mnie) rozwiązań konstrukcyjnych
- pomyślne lądowanie na spadochronie :smile:

Elektronika pokładowa (w obu rakietach prawdopodobnie taka sama):
- kamera długopisowa (ustawiona tak, by filmowała stateczniki, pracę silnika i ziemię)
- kamera 30fps 720x480px (ustawiona tak, by filmowała horyzont)
- altimax g2 simply (prawdopodobnie)

Wykonanie:

- > INTECELESTIA:
głowica: 60/62 260mm od Piotra
korpus: pierwszy człon - rura 99/101,2 od Piotra
drugi człon - rura 60/62 od Piotra
stateczinki: balsa 3mm laminowana żywicą i matą szklaną
spadochron: prawdopodobnie nylon - zależy czy uda mi się dorwać w moim mieście
łoże silnika, wręgi, inne: sklejka 4mm

Talię zrobię w sposób podobny do tego, jaki użył Tofifi w Saturnie - na wrędze fi101 zamontuję rurę fi62, następnie do wręgi przymocuję trojkąty o odpowiedniej wielkości. Potem owinę je brystolem i wypełnię dwuskładnikową pianką montażową, zdejmę formę z brystolu a następnie zalaminuję i pomaluję. Myślę, że jest to najprostrze rozwiązanie, choć nie wiem jak będzie z jego trwałością - powinno być ok.

- > INTERCELESTIA 500:
głowica: 50/52 212mm od Piotra
korpus: dwie rury 51/53mm od Piotra
stateczniki: balsa 3mm laminowana żywicą i matą szklaną
spadochron: prawdopodobnie także nylon
łoże silnika, wręgi, inne: sklejka 4mm

Napęd:
Silniki pozostają największą niewiadomą - prawdopodobnie będą one własnego projektu, wykonane zaś przez Kacpra. W ostateczności jednak pozostaje mi silnik TSP H100 i TSP G50. Wierzę jednak, że silniki wielorazowego użytku się sprawdzą i napędzą moje dwie rakiety.


O przebiegu prac, wszelkich zmianach i wątpliwościach będę pisał tutaj.

Wstawię jeszcze logo projektu - może nie za ładne, ale własne :smile:

Obrazek

A przy okazji pisania tego postu mam jeszcze pytanie - czy wióry balistytu z rosa nadają się jako materiał miotający do wyrzucania spadochronów? Gdzieś się na to na forum natknąłem, jednak wolałbym się upewnić.

Pozdrawiam,
Damian
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: PIOTR » wtorek, 3 lip 2012, 07:40

No proszę jakie ładne projekty.
Odnośnie silników: TSP są leniwe - Paul ma tutaj doświadczenie. Większy model będzie ważył czyli 1xTSP H100 może być mało. Wyprzedzając debatę wrzucam rysunek kosza silnikowego na klaster 3xTSP G50. Mają 35mm średnicy o ile dobrze pamiętam. Pierwszy układ 3xTSPG50 + 3xPS E35-5. Drugi 3xTSPG50 + smugacze
Obrazek

Bardzo ładne logo :smile:
to the open space

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 679
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: verex » piątek, 13 lip 2012, 17:01

Dobra, no to jedziemy powoli z budową :wink:.

Prace toczą się powoli, ale mam jeszcze całe 47 dni by skończyć wszystkie rakiety, więc o czas się nie martwię. Póki co:

1. Doszła głowica i rury od Piotra:
Obrazek

2. Dokonałem kilku zmian w projektach - są one spowodowane kolejnymi przemyśleniami (np. sztywność, itd...) oraz wprowadziłem poprawki (np. dokładna masa i wymiary). Opisy zmian poniżej:

2.1. Rakieta INTERCELESTIA dostała wydłużoną o 5cm talię wejściową. Skrócony został pierwszy człon rakiety (silnikowy). Drugi człon dostał elektronikę, która pierwotnie miała być umieszczona w pierwszym członie - elektronika będzie bezpieczniejsza z dala od gorącego przecież silnika. Poza tym zmieniłem system odzysku rakiety - w celu poprawy sztywności konstrukcji. Pierwotnie spadochron miał być uwalniany poprzez rozdzielenie dwóch członów rakiety - teraz spadochron będzie wyrzucany przez głowicę.
Poprawiony projekt w SpaceCAD:
Obrazek

2.2. Rakieta INTERCELESTIA 500 została skrócona o kilka centymetrów. Początkowo zakładałem, że rury od Piotra będą dłuższe. Teraz skorygowałem projekt:
Obrazek

2.3. Największą zmianą w projekcie jest dodanie nowej rakiety przystosowanej do lotu na silniki ROS-40 - rakieta INTERCELESTIA 100. Jako że mam ich sporo, nie chciałbym żeby się zmarnowały :wink:. Rakieta będzie robiona z materiałów dostępnych w moim mieście. Głowica z pianki i zaszpachlowana, korpus dwie rury do dokumentów, stateczniki balsa 3mm laminowana, łoże silnika balsa 5mm laminowana. Elektronika pokładowa to kamera rejestrująca lot. Na projekcie w SpaceCAD wygląda tak jak niżej i wyciska 220 metrów :wink:.
Obrazek

2.4. Najboleśniejszą zmianą do jakiej byłem zmuszony jest pozbycie się altimetru. Altimaxa - przynajmniej na czas FM - zastąpią układy UWS5-51. W przyszłości oczywiście będzie latał docelowo Altimax G2 Simply. Niestety ze względów finansowych (wakacje - wiadomo) byłem zmuszony pozbyć się tej elektroniki.

2.5. W rakietach INTERCELESTIA oraz INTERCELESTIA 500 stateczniki będą wykonane z laminowanej sklejki 4mm zamiast docelowo 3mm balsy.

3. Dzisiaj przeprowadzę testy 1g balistytu i 1g prochu czarnego własnej produkcji:
Obrazek
Obrazek

4. Zaczynam eksperymentować z jednorazowymi silnikami z rury PVC USMetrix SCH40 1" z dyszą z CX5 - jak nadejdzie pora testów, wrzucę oczywiście filmy. Jeśli testy się powiodą, silniki te być może znajdą zastosowanie w tym projekcie.

5. Zrobiłem projekt wręg i stateczników w AutoCADzie. Wręgi oraz stateczniki będą wycinane laserowo. W projekcie uwzględniłem także łoże które post wyżej zapodał Piotr - być może w przyszłości się przyda. Niektóre wręgi będą modyfikowane ręcznie. Projekt:
Obrazek

Najbliższe prace:
Jutro zaczynam szyć nylonowe spadochrony. Muszę jeszcze dokupić linki. Spadochrony powinny być gotowe do końca tygodnia.
W przyszłym tygodniu gromadzę wszystkie potrzebne materiały. Jak dojdą do mnie części z lasera, budowa ruszy pełną parą :grin:.
Od przyszłego przyszłego tygodnia biorę się za wzmacnianie rur lakierem poliuretanowym, malowanie korpusów i głowic, itd.

Myślę, że do połowy sierpnia spokojnie się wyrobię :smile:.
O dalszych postępach prac oraz pytaniach będę informował na bieżąco.

Jednak nadal nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie zawarte w głównym wątku - czy balistyt nadaje się jako materiał miotający?


Pozdrawiam! :wink:
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2325
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: jaskiniowiec » piątek, 13 lip 2012, 17:13

Balistyt nie nadaje się na ładunek miotający. Pali się zbyt wolno, przyspiesza dopiero przy ciśnieniu.

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 679
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: verex » piątek, 13 lip 2012, 19:37

Przeprowadziłem testy balistytu i pcz (ilość 1g).

PCZ:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g5NJXLavI0o[/youtube]

Balistyt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O1Si8JSIzTs[/youtube]
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Paul
Supersonic PROFI
Posty: 925
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: Paul » piątek, 13 lip 2012, 20:06

Witam,
Jako ladunek miotajacy mozna oczywiscie uzywac prochu czarnego. Problem w tym, musi to byc proch o odpowiedniej jakosci tzn. kupny !!!
Lepsza od prochu czarnego jest bawelna strzelnicza chociazby z tego powodu, ze nie brudzi rakiety od srodka. Tutaj rowniez chodzi o material profesjonalny.
Otrzymywanie prochu czarnego czy bawelny strzelniczej w warunkach "amatorskich" nie gwarantuje odpowiedniej, powtarzalnej jakosci.
Mysle, ze warto zainwestowac pare zlotych i kupic 10...20 g prochu czarnego czy bawelny strzelniczej i problem zalatwiony.

Paul

Awatar użytkownika
Piotrek
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 223
Rejestracja: poniedziałek, 26 gru 2011, 15:28
Lokalizacja: Chotyłów/Międzyrzec Podlaski
Kontakt:

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: Piotrek » piątek, 13 lip 2012, 20:13

Dopałki po spalonym prochu czarnym mogą robić dziury w spadochronie. Poza tym myślę, że jeśli ma się cierpliwość to można samemu zrobić dobry proch czarny czy nitrocelulozę (te drugi mi wychodzi bardzo dobrze).

Szczerze powiedziawszy nie wiedziałem, że u nas na legalu można kupić proch czarny.(nawet jeśli się do to uważam, że jest to marnowanie pieniędzy bo za 20zł można mieć 1kg samorobnego prochu)
https://www.facebook.com/rrzepp?ref=hl znajdziesz tutaj wiele świeżych informacji o moich dotychczasowych planach i projektach.
http://lutniaproject.xlx.pl/ strona poświęcana projektowi naukowego "Lutnia Project"

Awatar użytkownika
michał93
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 30
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: michał93 » piątek, 13 lip 2012, 21:46

Cześć,
moim zdaniem do wyrzucania spadochronu świetnie nadaje się proch witaminowy (golden powder) w składzie: 40 % kwas askorbinowy i 60% azotan potasu.
Od tygodnia testuję tę mieszankę i jestem z niej bardzo zadowolony. Łatwiej ją przygotować i bezpieczniej od prochu czarnego czy nitrocelulozy.Spala się bardzo gwałtownie z małą ilością dymu i dość chłodnym płomieniem. Nie pozostawia smierdzących zabrudzeń wewnątrz korpusu. Czysty kwas 99% taki jak ja używam można kupić w dobrej cenie na allegro.

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 679
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: verex » piątek, 13 lip 2012, 23:20

Proch czarny wyszedł słabo, bo składniki z wora. Następnym razem będzie lepiej :D
Poza tym po zbudowaniu rakiet przeprowadzę testy w korpusie, by mieć pewność że spadochron wyskoczy. :wink:

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony sobota, 14 lip 2012, 12:42 przez verex, łącznie zmieniany 1 raz.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

Skiba
***
Posty: 124
Rejestracja: środa, 15 lut 2012, 18:44

Re: Projekt INTERCELESTIA

Post autor: Skiba » sobota, 14 lip 2012, 09:33

Ja stosuję zasadę jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. Nie mogę kupić odczynników na internecie, więc radzę sobie jak potrafię. Balistyt, proch bezdymny, proch czekoladowy (nie nadaje się według mnie)... Trzeba jakoś kombinować.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w pisania postu. Nie może on służyć przeciwko niemu w żadym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów bez podawania przyczyny.

ODPOWIEDZ