Jak zwijac?Rozważania

Sprawdzone przepisy na wykonywanie poszczególnych elementów modelu rakiety
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2275
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: tasma papierowa

Post autor: jaskiniowiec » sobota, 3 sty 2009, 00:44

To akurat potwierdzam. Tak robiłem korpusy do modeli na silniczkach Sornowskiego. Nie było problemu, wychodziło pięknie.

Awatar użytkownika
Gość

Post autor: Gość » piątek, 24 kwie 2009, 12:39

A orientuje się ktoś, jaka jest wytrzymałość papieru na zrywania (wzdłużna i poprzeczna)? Szukałem całkiem sporo w internecie i poza normami dla kartonu i papierów pakowych nie znalazłem danych dla zwykłego papieru kserograficznego a4...



Dla papieru pakowego gdzieś była podana wielkość 2kN/m dla zrywania poprzecznego i 6kN/m dla zrywania wzdłużnego, orientacyjnie znając grubość papieru można by to przeliczyć na kN/m^2 ale może macie bardziej precyzyjne dane?

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2275
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec » piątek, 24 kwie 2009, 12:56

Trudno o dobre dane. Papier papierowi nierówny.

Awatar użytkownika
Gość

Post autor: Gość » piątek, 24 kwie 2009, 14:04

Parametry papieru którego używam (PolSpeed80) są na stronie producenta: http://ipaper.com.pl/library/download/pl/polspeed.pdf ale niestety norma produkcji nie obejmuje dla tego typu produktów pomiaru wytrzymałości.



Tak więc moje oszacowanie: wytrzymałość papieru pakowego 2kN/m, grubość papieru PolSpeed80 103 um. Pole powierzchni przekroju 1m*103um=103*10^-6 m^2. Wytrzymałość p=2kN/(103*10^-6m^2)= 19,4MPa.



Wynik 19,4MPa moim zdaniem jest całkiem niezły jak na amatorski materiał konstrukcyjny (ale też nie zachwycający), dla porównania wytrzymałość PCW 50MPa, pleksi 75MPa, stal zwykła (400MPa)* - czyli papier jest dwa razy mniej wytrzymały na zrywanie niż popularne rurki PCW, i 20 razy gorszy od stali ale też trzeba pamiętać o gęstości której duża wartość dla stali nie wpływa korzystnie na osiągi modelu.



A i należy oczywiście pamiętać, że w zależności od wykonania rurki silnika, użytego kleju, temperatury pracy, wilgotności ta wytrzymałość może być sporo większa lub sporo mniejsza ale to jest i tak tylko oszacowanie i nie można tego brać nazbyt serio.





* w nawiasie bo jest to bardzo orientacyjna wartość, zależna od składu i obróbki.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość