Moje pierwsze dwa silniki.

czyli zaczynamy zabawę!
Awatar użytkownika
Tomi
*
Posty: 28
Rejestracja: środa, 26 sie 2015, 11:28

Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: Tomi » poniedziałek, 7 wrz 2015, 21:06

TK -A1

Masa silnika 70g
Sr. wew. silnika - 22mm
Dl. komory wew. silnika 60mm
Sr. kanalu silnika 6mm
Sr. krytyczna - 9.5mm
Inhibitacja: jedna warstwa papieru do drukarki
Waga samego paliwa 36g
Zacisk (Kn) wyszedl mi 189?


https://youtu.be/XmS_OYID4OQ



TK -A160b
Masa silnika 66g
Sr. wew. silnika - 22mm
Dl. komory wew. silnika 60mm
Sr. kanalu silnika 6mm
Sr. krytyczna - 6.8mm
Inhibitacja: jedna warstwa papieru do drukarki
Waga samego paliwa 34g
Zacisk (Kn) wyszedl mi 264?


https://youtu.be/lqRIhHEs1U8



Jutro dodam jeszcze zdjecia silnikow po wypaleniu.
Wyglada na to ze przedmoch byl przy dyszy przy obydwu sinikach.

Ale mysle ze na drugim silniczku juz cos by polecialo ;)

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2274
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: jaskiniowiec » poniedziałek, 7 wrz 2015, 21:24

Robisz błąd. Średnica kanału praktycznie nigdy nie powinna być mniejsza niż średnica krytyczna. Dodatkowo - zapłon do poprawy. Te silniki działają za długo, co wskazuje na brak ciśnienia w komorze.

Awatar użytkownika
antyvlad
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 82
Rejestracja: niedziela, 5 cze 2011, 23:37

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: antyvlad » poniedziałek, 7 wrz 2015, 21:26

Jakie paliwo - klasyczny karmelek na cukrze, czy ubijane?
Jak masz możliwość odpalaj w samym końcu kanału, np. lont owinięty tylko na końcu odsłonięty.
W drugim silniczku spalanie wygląda na nierównomierne, składniki dobrze zmielone?

Fajne silniczki :smile:

Edit: Zgadzam się z Jaskiniowcem - niepoprawny stosunek kanał - dysza.

Awatar użytkownika
Tomi
*
Posty: 28
Rejestracja: środa, 26 sie 2015, 11:28

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: Tomi » poniedziałek, 7 wrz 2015, 23:19

Dziekuje za uwagi i szczerze chcialem narazie sprawdzic czy tak to wszystko dziala i sklecilem silniczki praktycznie z tego co mialem.
Paliwo to karmelek 65/35.
Szczerze takie spalanie juz cieszy jak wczesniej patrzylo sie tylko na "swiece dymna" ;)

Przedemna jeszcze dwa dni pracy po 12h, a pozniej 4 dni wolnego tak wiec przeznacze ten czas na produkcje nowych silnikow.
Chce zaczac rowniez odpalac od konca silnik za pomoca opornika?
W kazdym razie planuje doksztalcic sie w temacie dyszy i odpalania silnikow w najblizszym czasie.

Awatar użytkownika
Puhacz
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 76
Rejestracja: wtorek, 24 maja 2011, 20:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: Puhacz » wtorek, 8 wrz 2015, 21:34

Hej!

Kiedyś robiłem próby z opornikami: różna rezystancja i moc.
Ostatecznie najlepsze efekty są z rezystorami 0,25W i rezystancji 10 ohm (dla napięcia 12V).
Rezystory obklejam małą podłóżną karmelkową kuleczką z dodatkiem C (dla szybszego spalania).
Całość przechodzi przez dyszę/kanał o średnicy 5,5 - 6 mm. Rezystor jest przylutowany
do pary sztywnych drucików w izolacji. Tak przygotowany zapalnik wkładam do silnika
tuż przed startem rakiety na taką głębość, by sam opornik był w połowie ostatniego segmentu
paliwa bates. Efekty są zadowalające :smile: (całk. czas pracy silnika poniżej 2 sek).

Pozdrówka!

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: stary Leszek » wtorek, 8 wrz 2015, 22:20

Lepiej zastosuj opornik 0,125W/10do15 ohm. Wystarczy wtedy nawet 6V.
Problemem jest kabel. Ja stosuję LI-POL 7,4V. Przy rakiecie jest układ wykonawczy
na tranzystorze mocy, sterowany długim kabelkiem telefonicznym.
Te oporniki mają b.cienkie doprowadzenia, trzeba je skrócić i tak jak
radzi Puchacz przylutować grubsze sztywne przewody.
Opornik powinien być na samym końcu.
Dużo lepsze wyniki osiągniesz stosując jako podpałkę czarny proch.
Jak nie masz to opornik pokryj masą z główki zapałki (na mokro) a dopiero
na to karmelek.

Awatar użytkownika
Tomi
*
Posty: 28
Rejestracja: środa, 26 sie 2015, 11:28

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: Tomi » piątek, 18 wrz 2015, 08:28

Witam ponownie!
Przez ostatnie 2 tyg pracuje nad silnikami do mojej pierwszej rakiety.
Zrobilem formy do odlewania ale pojawil sie problem...
Mianowicie chodzi o to iz nie moge wyciagnac ziarna z rurki po odlaniu.
Przed zalaniem inhibituje rurke jedna warstwa papieru do drukarek.
Rurke plastikowa zastapilem nawet metalowa ale ziarno i tak ciasno siedzi, ze zadna sila go nie ruszy!
Ostatnie dwie proby zakonczyly sie calkowitym skruszeniem ziarna dlatego pytam bo szkoda mi odczynnikow...
Sugestie mile widziane!

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: stary Leszek » piątek, 18 wrz 2015, 11:52

Rozumiem, że chcesz wykorzystać papier od drukarki jako inhibitor.
Nic z tego nie będzie. Też tak próbowałem.
Teraz ziarno odlewam tak: Smaruję formę smarem, wkładam do środka
pasek papieru do pieczenia, jak nie masz to może być Twój papier,
tylko też posmarowany smarem. Ze smarem nie przesadzaj.
Wyjmuję jak ziarno jest jeszcze mocno ciepłe.
Ziarno po wyjęciu maluję farbą chlorokauczukową (bo taką mam)
i na świeżą farbę naklejam papier.
Formę mam z bukowego drzewa, kanał robię metalowym prętem,
który przed użyciem podgrzewam we wrzątku.

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: stary Leszek » piątek, 18 wrz 2015, 12:25

Mam jeszcze kilka uwag.
Zastanów się, czy nie lepiej dać dwa ziarna po 30mm.
Zmniejszył bym też zacisk np.do150.
Wówczas mam:
Kanał 6mm, śr. kr. 4,6 mm.
Gdzieś chyba w komentarzach Nakkii spotkałem, że kanał
nie może być mniejszy niż 1,2 śr.kr.
W Twoich obliczeniach jest chyba błąd. Wpisz dane jeszcze
raz w SRM.

Awatar użytkownika
Tomi
*
Posty: 28
Rejestracja: środa, 26 sie 2015, 11:28

Re: Moje pierwsze dwa silniki.

Post autor: Tomi » piątek, 25 wrz 2015, 10:58

Dziekuje wszysykim za podpowiedzi i dawke informacji, ktore wszystkie wykorzystalem przy moim kolejnym silniku.

TK-A180c:

Ziarno:
- sr zewnetrzna 21.8mm (zainhibitowane 0.3mm tektura)
- sr kanalu 12mm (Stwierdzam ze ciezko jest wycisnac ziarno z formy, kiedy grubosc scianki ziarna wynosi niecale 10mm!
Dlatego tez nastepnym razem pomysle o wiekszej ilosci, krotszych ziaren w silniku)
- dl segmentu 80mm

Patent ze smarowaniem formy i goracym pretem do wyciskania kanalu sie sprawdza!
Smaru w wkurat nie mialem wiec uzylem wazeliny :)

Komora silnika:
- sr wew sinika 22mm
- dl komory wew 82mm

Dysza:
- Kno (zacisk poczatkowy) - 154
- sr krytyczna dyszy - 5,4mm

Silnik odpalony przez tranzystor 0,125W 10ohm od zatyczki na 25m kablu i 9V bateri. Trzeba bylo chwile odczekac zanim zaskoczyl ;)

Niestety przez moja niecierpliwosc i chec szybkiego odpalenia silnika spowodowaly wywalenie zatyczki...

Drugi identyczny silnik czeka dzis na odpalenie!

Filmik z odpalenia:

https://youtu.be/N2y8_JWInvI

Zdjecie zatyczki:

https://imageshack.us/i/p9XjpF9zj

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości