Projektowanie silnika - problem z zadużym zaciskiem

czyli zaczynamy zabawę!
abcabc
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 24 wrz 2013, 19:06

Projektowanie silnika - problem z zadużym zaciskiem

Post autor: abcabc »

Planuje zbudować niewielki silnik. W poradniku Robercika przeczytałem, że zacisk dla karmelki powinien wynosić maksymalnie 170, a najbezpieczniej
zacząć od 100. Po wpisaniu w arkusz srm wymiarów planowanego silnika, zacisk skacze mi zwykle (pod koniec spalania) do ~300 czy nawet 400.
Rura ma średnice wew. 13mm. Dopiero gdy średnicę kanału zwiększe do ~9mm zacisk pod koniec spalania wychodzi poniżej 170. Niestety w tej sytuacji wychodzi, że średnica krytyczna dyszy jest większa niż średnica mojej rurki. Jednym słowem coś muszę robić źle. W przypadku, kiedy ustawiłem, że na powieżchni bocznej również zachodzi spalanie, zacisk nie zmieniał się tak bardzo. Nie wiem tylko czy w silniku ziarno faktycznie zapaliło by się po bokach. I z jakichś przyczyn nie spotkałem się z tym, żeby ktoś to robił. Chciałbym poprosić o poradę, co zmienić w założeniach, żeby zacisk nie skakał tak bardzo w górę. Czy też jest to prawidłowe zachowanie silnika?
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Projektowanie silnika - problem z zadużym zaciskiem

Post autor: jaskiniowiec »

Proszę o wszystkie potrzebne dane:
- średnica wewnętrzna komory spalania
- średnica ziarna
- długość ziarna
- ilość ziaren
- średnica krytyczna
- rodzaj (typ) karmelka
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Projektowanie silnika - problem z zadużym zaciskiem

Post autor: przemo »

Normalna sprawa.
Pomyśl o definicji zacisku (link do wiki jest choćby w Twoim poście).
Przy jednym ziarnie z kanałem "okrągłym" powierzchnia spalania = ~6,28*R*L (R-promień, L-długość ziarna)
czyli w trakcie jak paliwo się spala, średnica kanału się powiększa - R rośnie, a zatem rośnie też powierzchnia spalania czyli co za tym idzie rośnie zacisk.
Aby powierzchnia spalania nie rosła za szybko lub w ogóle, manipuluje sie geometrią paliwa.
Albo inny kształt przekroju kanału (np. finocyl) lub spalanie powierzchni bocznej/bocznych. (wówczas owszem R też rośnie ale zarazem maleje L)
Poszukaj i poczytaj o ziarnach typu bates.
Takimi sposobami można próbować kontrolować zmianę zacisku w trakcie pracy silnika.
Wiążą się one niestety z innymi trudnościami technologicznymi (wykonanie innej geometrii kanału niż okrągły) lub dodatkowe izolowanie korpusu przed przepaleniem jeśli palić się mają również powierzchnie boczne.
abcabc
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 24 wrz 2013, 19:06

Re: Projektowanie silnika - problem z zadużym zaciskiem

Post autor: abcabc »

Średnica wewnętrzna komory spalania wynosci 13mm
Długość komory to 6cmm.
Średnica ziarna to 13mm
Długość ziarna 6cm
Jedno ziarno (Czy zastosowanie kilku ziaren daje jakieś korzyści po za tym, że małe ziarno łatwiej odlać?)
Kanał 8mm
Średnica krytyczna dyszy 4.62mm
Karmelka sacharoziana 65/35

W silniku będzie całe 9g paliwa :smile:
Przeliczyłem wszystko jeszcze raz i zacisk maksymalnie rośnie do 134. Arkusz przewidział, że ciśnienie maksymalnie wzrośnie do 1.17 MPA
Czyli rurka powinna raczej wytrzymać. Gdzieś musiałem się pomylić przy w pisywaniu danych.

Mam nadzieje, że niedługo będę mógł wstawić film przezentujący działanie mojego pierwszego silnika :smile:
ODPOWIEDZ