obliczenia - i co dalej?

czyli zaczynamy zabawę!
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Tofifi »

Więc, tak. Może i jetem laikiem, ale któż z nas nie jest.

To nie jest moje widzimisię, ot tak.

Jak sobie coś postawię za cel to brnę chociażby po trupach.

Jak mi wyjdzie to się cieszę, jak nie to też bo i tak się rozwijam nawet przez błędy. A mnie ciągnie do silników innych niż karmelek.

Lubię majsterkować.

Wiem, że mogę liczyć przynajmniej na część z was i z bożą pomocą jakoś pójdzie.

Wodór zaproponowałem tylko dla tego, że łatwo go dostać.

Może i brakuje mi fachowego jeżyka, ale samozaparcia raczej nie.

Problem w tym, że to za dużo jak na 1 osobę. Dlatego zwracam się do was.

Wspomniałeś coś o masie molowej gazów. - czy to aż takie ma znaczenie?

Przecież można chyba z grubsza założyć, że będą ważyć co najmniej tyle ile osobno w zbiornikach.

Nie umiem tylko znaleźć wzoru który mi powie, jakie ciśnienie powstanie.



Czy jeżeli 90% woli karmelki a ja wolę zaryzykować i zrobić coś innego to od razu musi być takie głupie pytanie jak wiek?

22lata mam. Jeżeli to aż takie istotne.



Na początek chciałem zebrać dane przynajmniej teoretyczne które mi pozwolą na stwierdzenie, czy jestem w posiadaniu takich paliw które będą miały wystarczającego kopa, i wybrać materiały które będą odpowiednio wytrzymałe przy jak najmniejszej wadze.

Z Waszą pomocą i wiedzą przeliczyć czy to wo gule ma szanse na lot.

Jeżeli tak to drążyć dziurę dalej, jeżeli nie to dać sobie spokój.

Problem w tym, że sporo osób od razu daje sobie na upus, i odradza innym sama w zasadzie nie próbując. Opierając wiedzę na tym co słyszało, co widziało.

Przecież jak sami pokazaliście jest sporo osób które takie silniki zrobiło.



A więc:

Jeżeli nie macie ochoty i chcecie pisać - pobaw się w karmili, albo no koment - to proszę wcale nie pisać.

jeżeli chcecie pomóc to proszę:



1)Jeżeli nie obejdzie się bez konkretnej liczby i odpowiedzi na pytanie o masę molową gazów spaliwnoych - to muszę zacząć od tego, że proszę o doradzenie co będzie najlepiej wybrać, potem przeliczę.

2)" potem z jaka predkoscia i wydatkiem musza opuscic komore spalania bys mial ciag ktory chcesz uzyskac oraz temperature ich spalania."

Nie bardzo wiem jak to ugryźć.

Znowu brak wzorów - a szukałem.
Bullet
PROFI
Posty: 284
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Bullet »

My tu się tylko na karmelkach znamy :)

Część z nas zna się jeszcze na rakietach.

Silnikami to się właściwie nie zajmujemy.

To na tyle.



Niemniej jeśli uda Ci się cos skonstruować możesz się wynikami z nami podzielić 8)
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Tofifi »

podzielę się jak najbardziej, ale jednak potrzebne mit o co pisałem wyżej.

Wytoczyć kawałek rury r dorobić wkręcane denko, i jakąś dyszę a potem podłączyć do tego butlę to pryszcz.



Ale chodzi o to, jakie wymiary, jakie grubości, jaki profil dyszy (kształt) wiem, że najlepiej de lavela Ale to też nie przypadkowy wymiar musi mieć.



Założeniem jest że silnik będzie wielkości nie większej niż 1l objętości.
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Post autor: placydo »

o dyszy i kątach jest na forum bardzo duzo

A takie pytanie - brales pod uwage wage zbiornikow? ciezkich zbiornikow?
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Tofifi »

Tak brałem pod uwagę, i zdaję sobie sprawę, że one sporo ważą, co najmniej 2kg na jedne - i to mówię o takich które mieszczą około 1,5kg.

Dlatego zanim powiem start chcę policzyć.



Czy dobrze rozumiem, jeżeli waga silnika i zbiorników będzie przekraczać 10kg to potrzebne mi jest minimum 101N ciągu?

Ale dodać trzeba, że dojdzie waga samej rakiety. Docelowo zakładam coś około 200-250N. czy taki wynik jest realny do osiągnięcia?

No i paliwo samo z siebie też coś waży, więc rozumiem, że zanim rakieta oderwie się od ziemi to musi mieć ciąg większy niż masa całkowita łącznie z początkową wagą paliwa i utleniacza?
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Paweł »

Jaki ciąg potrzebujesz? Uważam że 5-cio krotny ciężar SR gotowego do pracy to minimum. Zauważ że rakieta aby stabilnie się poruszać musi mięć dość dużą prędkość, a więc musi się szybko rozpędzić.



Polecono Ci wcześniej abyś obliczył ciśnienie w komorze. Przypuszczm że trzeba wiedzieć:

1)ile paliwa w jednostce czasu będzie dostarczane do komory - to zależy od różnicy ciśnień pomiędzy turbo pompą a komorą (szczegółów nie znam)

2)Ile gazu może przepuścić dysza w jednostce czasu, tu szczegółów także nie znam ale przypuszczam że jest to funkcja przekroju krytycznego dyszy i ciśnienia w komorze oraz stałej określającej kształt dyszy.

3) Jaką objętość gazu wytwarza jednostka masy paliwa - wiem że to niewiele ale tu Ci mogę pomóc.



Trzeba napisać ogólne równanie reakcji spalania (uwzględniając stosunek paliwa do utleniacza). Następnie ilość moli powstałego gazu, a z tego już prosto da się obliczyć objętość tego gazu w warunkach normalnych - czyli ciśnienie 1bar, temp. 0*C, a przecież podczas spalania wydziela się ciepło. Obliczasz wydzielone ciepło, np. przez to jakie wiązania się rozpadają a jakie tworzą. Mając ciepło możesz obliczyć temperaturę. Przeliczasz ile ciepła pochłoną przejścia fazowe (w twoim przypadku wrzenie tlenu i etyliny), a następnie na podstawie ciepł właściwych produktów spalania obliczasz o ile stopni wydzielone, pozostałe ciepło podwyższy temp. produktów spalania. Mając temperaturę możesz skorzystać z równania gazu doskonałego i sobie policzyć objętość/ciśnienie (cieśninie zakładając że nie napływają nowe porcje paliwa ani spaliny nie są odprowadzane). Albo możesz skorzystać z programu komputerowego co się guipep nazywa:)



Wiele interesujących informacji o funkcjonowaniu SR znajdziesz w książce o jakże zaskakującym tytule "Silniki rakietowe", autora nie pamiętam.



Skoro komora ma mieć 1l, paliwa 1,5kg, to całkiem duża i ciężka będzie ta rakieta, masz warunki do bezpiecznego jej wystartowania?
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Miałem raz jeżyka w ogrodzie ale też nie był fachowcem od silników rakietowych :lol: :lol: :lol:



Proponowałem Ci, podobnie jak inni Koledzy, żebyś przeczytał jakąś książkę o napędach rakietowych. Przy Twojej wiedzy naprawdę może to być dowolna pozycja.

Skoro jednak dla Ciebie to zbyt duże wyzwanie, mam małą prośbę abyś chociaż pisał w zgodzie z ortografią polską, bo aż zęby bolą....



To chyba nie tak znowu wiele :?:



pzdr
Hack
******
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Hack »

Jesli chodzi o cisnienie w komorze to je zakladasz opierajac sie na wywazonych juz drzwiach w postaci tabeli.

W sumie nic mnie to nie kosztuje proocz odrobiny czasu, napisz mi jaka mase chesz wyniesc i na jaka wysokosc a wyniki Ci dam po kilku dniach.

Jesli do tego dorobisz osprzet i jestes naprawde zawziety jak piszesz to moze wysmazysz sobie swoj silnik.

Zbieraj many many.
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Tofifi »

dałem informacje na PW
Unknownman
*
Posty: 28
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: Unknownman »

[url]http://www.ksiega_rakiet.republika.pl/glowna.html[/url]

moze pomorze
ODPOWIEDZ