Strona 1 z 1

Kształt głowicy a aerodynamika.

: czwartek, 25 cze 2009, 23:34
autor: Gość
Witam

Jako że właściwie zaczynam dwa małe pytania.

Czy głowica drewniana tego kształtu nie zaburzy aerodynamiki całego modelu ? Zasadniczo nie powinna, ale .... wszelkie podpowiedzi mile widziane

Obrazek

I pytanie drugie które trochę bardziej mnie męczy - jak ma się waga 55 gramowej głowicy drewnianej do wagi głowic które wykonujecie ze styroduru czy laminatów ? Boję się że dążąc do obniżenia wagi całości mogę trochę przesadzić, wymiary głowicy to 160mm długości, 50 mm średnica - wewnątrz jest wydrążona.

Pewnie paręnaście gramów jeszcze dojdzie na lakierowanie.

Obrazek

: piątek, 26 cze 2009, 12:21
autor: jaskiniowiec
Powiem tak: rakieta z tą głowica poleci, ale nie jest to najszczęśliwszy kształt. Przydatne jest, by końcowe części głowicy zbliżały się do linii korpusu. Mamy wtedy najbardziej płynne przejście i przy dobrym wykonaniu są szanse na opływ laminarny. Co do masy, to głowice z laminatu takie lekkie nie są. Generalnie ciut większa masa głowicy moze obniżyć pułap, ale za to ułatwi wyważenie modelu. stateczniki będą mogły byc mniejsze. Moim zdaniem, jeśli model nie jest wyczynowy, a podoba Ci się taka głowica, to nie ma problemu. Ani z kształtem, ani z masą.

: sobota, 1 sie 2009, 23:08
autor: Gość
jako głowica lepszy jest stożek czy zaokrąglenie na końcu???

: niedziela, 2 sie 2009, 10:06
autor: Grafit_alpha3
zaokrąglona

: niedziela, 2 sie 2009, 10:53
autor: Gość
niestety nie jest łatwiejsza do wykonania:

a ta różnica między aerodynamiką ztożka i tej zaokrąglonej jest jakaś drastyczna czy nie???

warto sie męczyć???

: niedziela, 2 sie 2009, 12:43
autor: jaskiniowiec
W amatorskim wykonaniu rakiet, czy stożek będzie zaokrąglony, czynie, to różnicy wielkiej nie będzie. No, chyba że w kogoś przywali...

: sobota, 13 mar 2010, 12:21
autor: Leszek650
ja bym czymś takim co szajba zrobił włeb nie chciał dostać :roll:

: poniedziałek, 22 mar 2010, 05:45
autor: zbigniewkapelan
W odpowiedzi dla szajby. Po pierwsze : Czy wiesz jaka jest współzależność pomiędzy środkiem parcia, a środkiem ciężkości w rakiecie będącej w ruchu? Jeśli nie, to nie przejmuj się ,odpowiem. Trzeba tam tylko troszkę elementarnej matmy i kilka wzorów z mechaniki (aeromechaniki). Masą się specjalnie nie przejmuj, bo zawsze dobierzesz silnik. Ważniejsza jest stabilność w locie, bo chodzi o bezpieczeństwo. Taki nieskomplikowany wykład jaki robię studenciakom na pierwszych "lekcjach" mogę Ci wysłać. Rakietami zajmuję się od 1967 roku. Pozdrawiam.

: poniedziałek, 22 mar 2010, 05:58
autor: zbigniewkapelan
Acha! I jeśli fotka jest w miarę dobra to widzę, że używasz drewna iglastego. Lepsze jest liściaste, np. drewno bukowe ma piękną fakturę i uzyskasz ekstra gładź. Jeśli chodzi o turbulencję , to w rakietach jest ona wszechobecna. Występuje niemal po zejściu z wyrzutni. Ale jak napisał Ci jaskiniowiec łagodne przejście linii głowicy w linię kadłuba jest lepsze. To prawda. W konstrukcjach rakiet, gdzie tylko jest możliwe, stosuje się zasadę stycznych. I na koniec. Im lżejsza głowica(sama jej osłona) , tym więcej upakujesz aparatury, co jest oczywiste.