Kształt głowicy a aerodynamika.

Stateczność i inne zjawiska występujące podczas lotu
Gość

Kształt głowicy a aerodynamika.

Post autor: Gość »

Witam

Jako że właściwie zaczynam dwa małe pytania.

Czy głowica drewniana tego kształtu nie zaburzy aerodynamiki całego modelu ? Zasadniczo nie powinna, ale .... wszelkie podpowiedzi mile widziane

Obrazek

I pytanie drugie które trochę bardziej mnie męczy - jak ma się waga 55 gramowej głowicy drewnianej do wagi głowic które wykonujecie ze styroduru czy laminatów ? Boję się że dążąc do obniżenia wagi całości mogę trochę przesadzić, wymiary głowicy to 160mm długości, 50 mm średnica - wewnątrz jest wydrążona.

Pewnie paręnaście gramów jeszcze dojdzie na lakierowanie.

Obrazek
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Powiem tak: rakieta z tą głowica poleci, ale nie jest to najszczęśliwszy kształt. Przydatne jest, by końcowe części głowicy zbliżały się do linii korpusu. Mamy wtedy najbardziej płynne przejście i przy dobrym wykonaniu są szanse na opływ laminarny. Co do masy, to głowice z laminatu takie lekkie nie są. Generalnie ciut większa masa głowicy moze obniżyć pułap, ale za to ułatwi wyważenie modelu. stateczniki będą mogły byc mniejsze. Moim zdaniem, jeśli model nie jest wyczynowy, a podoba Ci się taka głowica, to nie ma problemu. Ani z kształtem, ani z masą.
Gość

Post autor: Gość »

jako głowica lepszy jest stożek czy zaokrąglenie na końcu???
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

zaokrąglona
Gość

Post autor: Gość »

niestety nie jest łatwiejsza do wykonania:

a ta różnica między aerodynamiką ztożka i tej zaokrąglonej jest jakaś drastyczna czy nie???

warto sie męczyć???
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

W amatorskim wykonaniu rakiet, czy stożek będzie zaokrąglony, czynie, to różnicy wielkiej nie będzie. No, chyba że w kogoś przywali...
Leszek650
*
Posty: 19
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Post autor: Leszek650 »

ja bym czymś takim co szajba zrobił włeb nie chciał dostać :roll:
zbigniewkapelan
Modelarz FAI
Posty: 28
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle-Bierawa

Post autor: zbigniewkapelan »

W odpowiedzi dla szajby. Po pierwsze : Czy wiesz jaka jest współzależność pomiędzy środkiem parcia, a środkiem ciężkości w rakiecie będącej w ruchu? Jeśli nie, to nie przejmuj się ,odpowiem. Trzeba tam tylko troszkę elementarnej matmy i kilka wzorów z mechaniki (aeromechaniki). Masą się specjalnie nie przejmuj, bo zawsze dobierzesz silnik. Ważniejsza jest stabilność w locie, bo chodzi o bezpieczeństwo. Taki nieskomplikowany wykład jaki robię studenciakom na pierwszych "lekcjach" mogę Ci wysłać. Rakietami zajmuję się od 1967 roku. Pozdrawiam.
zbigniewkapelan
Modelarz FAI
Posty: 28
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle-Bierawa

Post autor: zbigniewkapelan »

Acha! I jeśli fotka jest w miarę dobra to widzę, że używasz drewna iglastego. Lepsze jest liściaste, np. drewno bukowe ma piękną fakturę i uzyskasz ekstra gładź. Jeśli chodzi o turbulencję , to w rakietach jest ona wszechobecna. Występuje niemal po zejściu z wyrzutni. Ale jak napisał Ci jaskiniowiec łagodne przejście linii głowicy w linię kadłuba jest lepsze. To prawda. W konstrukcjach rakiet, gdzie tylko jest możliwe, stosuje się zasadę stycznych. I na koniec. Im lżejsza głowica(sama jej osłona) , tym więcej upakujesz aparatury, co jest oczywiste.
ODPOWIEDZ