Kształt głowicy a aerodynamika.
Kształt głowicy a aerodynamika.
Witam
Jako że właściwie zaczynam dwa małe pytania.
Czy głowica drewniana tego kształtu nie zaburzy aerodynamiki całego modelu ? Zasadniczo nie powinna, ale .... wszelkie podpowiedzi mile widziane
I pytanie drugie które trochę bardziej mnie męczy - jak ma się waga 55 gramowej głowicy drewnianej do wagi głowic które wykonujecie ze styroduru czy laminatów ? Boję się że dążąc do obniżenia wagi całości mogę trochę przesadzić, wymiary głowicy to 160mm długości, 50 mm średnica - wewnątrz jest wydrążona.
Pewnie paręnaście gramów jeszcze dojdzie na lakierowanie.
Jako że właściwie zaczynam dwa małe pytania.
Czy głowica drewniana tego kształtu nie zaburzy aerodynamiki całego modelu ? Zasadniczo nie powinna, ale .... wszelkie podpowiedzi mile widziane
I pytanie drugie które trochę bardziej mnie męczy - jak ma się waga 55 gramowej głowicy drewnianej do wagi głowic które wykonujecie ze styroduru czy laminatów ? Boję się że dążąc do obniżenia wagi całości mogę trochę przesadzić, wymiary głowicy to 160mm długości, 50 mm średnica - wewnątrz jest wydrążona.
Pewnie paręnaście gramów jeszcze dojdzie na lakierowanie.
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Powiem tak: rakieta z tą głowica poleci, ale nie jest to najszczęśliwszy kształt. Przydatne jest, by końcowe części głowicy zbliżały się do linii korpusu. Mamy wtedy najbardziej płynne przejście i przy dobrym wykonaniu są szanse na opływ laminarny. Co do masy, to głowice z laminatu takie lekkie nie są. Generalnie ciut większa masa głowicy moze obniżyć pułap, ale za to ułatwi wyważenie modelu. stateczniki będą mogły byc mniejsze. Moim zdaniem, jeśli model nie jest wyczynowy, a podoba Ci się taka głowica, to nie ma problemu. Ani z kształtem, ani z masą.
-
- Teoretyk
- Posty: 102
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Serock
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
-
- Modelarz FAI
- Posty: 28
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle-Bierawa
W odpowiedzi dla szajby. Po pierwsze : Czy wiesz jaka jest współzależność pomiędzy środkiem parcia, a środkiem ciężkości w rakiecie będącej w ruchu? Jeśli nie, to nie przejmuj się ,odpowiem. Trzeba tam tylko troszkę elementarnej matmy i kilka wzorów z mechaniki (aeromechaniki). Masą się specjalnie nie przejmuj, bo zawsze dobierzesz silnik. Ważniejsza jest stabilność w locie, bo chodzi o bezpieczeństwo. Taki nieskomplikowany wykład jaki robię studenciakom na pierwszych "lekcjach" mogę Ci wysłać. Rakietami zajmuję się od 1967 roku. Pozdrawiam.
-
- Modelarz FAI
- Posty: 28
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle-Bierawa
Acha! I jeśli fotka jest w miarę dobra to widzę, że używasz drewna iglastego. Lepsze jest liściaste, np. drewno bukowe ma piękną fakturę i uzyskasz ekstra gładź. Jeśli chodzi o turbulencję , to w rakietach jest ona wszechobecna. Występuje niemal po zejściu z wyrzutni. Ale jak napisał Ci jaskiniowiec łagodne przejście linii głowicy w linię kadłuba jest lepsze. To prawda. W konstrukcjach rakiet, gdzie tylko jest możliwe, stosuje się zasadę stycznych. I na koniec. Im lżejsza głowica(sama jej osłona) , tym więcej upakujesz aparatury, co jest oczywiste.