Stateczność rakiet w locie.

Stateczność i inne zjawiska występujące podczas lotu
Gość

Post autor: Gość »

Dosyć stary temat, może nie powinienem tu piasać. Mam tylko pytanie, odnośnie rotacji wokół osi symetri. Jak byłem mały wujek dał mi małą rakietkę, miała ona bardzo nie wiele skręcone stateczniki, w sposób, np. jak w wiatrakach komputerowych. Zapytałem go, czy to nie gorzej, bo na pooczątku straci dużo energi, ze względu na większą powierzchnie tarcia przez masy powietrza, na stateczniki. Wtedy powiedział, że rakieta, dzięki rotacji zachowuje dokładniejszy tor lotu, a po wyczerpaniu paliwa, rotacja przedłuża wysokość lotu. Z tego wynika, że rotacja jest korzystna, ooczywiście ciężko dobrać odpowiednie stateczniki, żeby nie skrzywić troche toru lotu. Pytanie to, czy mój wujek miał racje?
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Sądzę, że sumarycznie rakieta z mocno skręconymi statecznikami poleci jednak niżej. Opory będą miały większy wpływ niż zysk z "autorotacji". Bo jest tak, że jak rakieta zwalnia, a ma jeszcze prędkość obrotową, to teoretycznie jeszcze podlecieć trochę w górę na zasadzie zwykłego obracającego się śmigła (tą funkcję spełniają zwichrowane stateczniki). Ale przy niewielkiej masie modelu, energia zmagazynowana w ruchu obrotowym jest prawie żadna. Tak więc na pewno wyżej poleci z prostymi lotkami.

P.S. Przy stabilizacji obrotowej dochodzi jeszcze jedna sprawa. Rozkład masy wewnątrz modelu musi być osiowy (równy względem osi), inaczej mamy obroty mimośrodowe.
Awatar użytkownika
Pigła
****
Posty: 246
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kruszewnia

Post autor: Pigła »

Witam,

Mam bardzo trudne pytanie:

Jaki jest warunek całkowitej stateczności(statycznej i dynaczicznej) kijanki(od startu do lądowania)?

Załorzenie: kij jest jednorodnym prostopadłościanem

Pozdrawiam
deus-ex-machina
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Sochaczew

Post autor: deus-ex-machina »

mam jedno pytanko

gdzie powinny się znajdować środek cięzkości i parcia względem środka rakiety :?:
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

w dziale literatura masz link do książek. Przepraszam, że tak zbywam, ale to dużo gadania a tam jest wszystko.
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Paweł »

Chopdzi Ci o środek długości rakiety? Środek długości ma się nijak do środka ciężkości i parcia aerodynamicznego.
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul »

Powiedzial co wiedzial!!!!

Mysle, ze nie ma glupich pytan.......sa tylko glupie odpowiedzi.



Poczytaj moze tutaj:

http://www.nieboloty.fora.pl/aerodynami ... ie,45.html

Paul
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Paweł »

No może trochę źle sformułowałem swoją poprzednią wypowiedź. Chodziło mi o to, że środek długości rakiety jest nieistotny, bo o tym czy rakieta będzie stateczna decyduje właściwe rozmieszczenie środków parcia aerodynamicznego i ciężkości.
deus-ex-machina
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Sochaczew

Post autor: deus-ex-machina »

żeczywiście źle to ująłem :oops: , chodziło mi o środek długości rakiety.

dzieki za odpowiedź panowie.
andrzej.kotarski
*
Posty: 23
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Polskie Towarzystwo Astronautyczne
Kontakt:

Post autor: andrzej.kotarski »

Odnośnie stabilizacji obrotowej. Przy prostych statecznikach rakieta stabilizuje swój lot i rotacja wygasa. Nagwintowanie wyrzutni zapewni obrót wokół własnej osi na pewien czas ze względy na moment stabilizujący lot rakiety.
ODPOWIEDZ