Warunek stabilności -jeszcze raz...

Stateczność i inne zjawiska występujące podczas lotu
Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...

Post autor: Daniel » poniedziałek, 24 lut 2014, 19:43

A co jeśli rakieta ma też dodatkowe boostery po bokach ? Uwzględnia się je jakoś czy są one pomijane i wliczane do środka ciężkości ?

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1209
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...

Post autor: rafciodz » wtorek, 25 lut 2014, 07:25

Cześć,
Adam super to opisałeś. Ostatnio w modelarni chłopaki zaczynają również budować modele szybowców, odnawiają ze starej mod. lotniczej samoloty. Znalazłem tam trochę literatury i bardzo się zdziwiłem gdy przeczytałem o wędrującym środku parcia...
Okazuje się, że jest to zjawisko normalne i występuje wraz ze zmianą kąta natarcia płatów modeli. Jestem niemal na 100% pewien, że zjawisko występuje i u nas. Zakres tego ruchu jest zapewne mniejszy ale na pewno jest.

Daniel - wszystko co ma wpływ na lot modelu się wlicza. Boostery również, tak samo jak prowadnice, kamery zaczepy itd. itp.
Free Your Mind

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...

Post autor: PIOTR » wtorek, 25 lut 2014, 12:31

Doszliśmy do sedna sprawy.
Adamzwróć uwagę, że pisałem o spełnieniu warunku stabilności (tylko). Jeżeli odejmiesz zapas bezpieczeństwa uzyskasz gołą zasadę, która pomimo, że jest spełniona może być nie skuteczna. To właśnie chciałem pokazać. Stałe pytanie z warsztatów: ile kalibrów ... żeby było ok? Tofifi zadał identyczne w trudniejszym przypadku wielu średnic. Według mnie (z obserwacji) w procesie szkolenia istotne jest zrozumienie
1. czym jest stabilizacja, skąd się bierze i po co – warunek ŚC < ŚP
2. oraz jej skuteczność – ile kalibrów dla powstania momentu prostującego
PIOTR pisze:wszyscy koncentrują się na środku ciężkości (namacalny, fizyczny), który można modyfikować przesuwając elementy pokładowe (masy wewnętrzne) a nie na środku parcia (obliczeniowy, niewidoczny) który jest jeden i niezmienny dla danej geometrii.
Adam pisze:Znów się nie zgadzam. Do tego właśnie służą programy typu OpenRocket czy SpaceCad aby ustalić geometrię modelu dla danych mas. Może jestem wyjątkiem (nie sądzę) ale programy zawsze służą mi do obliczenia powierzchni stateczników a nie tego, ile masy trzeba dołożyć do głowicy żeby model nie fikał koziołków.
Tak jest w przypadku kiedy projektujesz rakietę od podstaw. Kiedy robisz model redukcyjny „posiadasz” geometrię.Tak czy siak wszystko sprowadza się do punktu widzenia oraz zapasu bezpieczeństwa. Adam gratuluję łopatologiiJ
------------
PS1 W rozważaniach trzeba uwzględnić przesunięcie ŚC do przodu podczas lotu ponieważ wypala się paliwo w silniku czyli rakieta traci masę za ŚP.
PS2 Najlepszym programem według mnie jest rasaero.
to the open space

Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 752
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok, Nowe Miasto

Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...

Post autor: Tofifi » wtorek, 25 lut 2014, 13:06

Jeżeli chodzi o rasaero to tam niestety nie da się narysować modelu o wielu średnicach, a w openrocket nie dowierzam, bo dla czego talia np zejściowa ma zmniejszać warunek stabilności?

Czy ktoś może mi łopatologicznie opisać wzór za pomocą którego ręcznie wyliczę ŚP, tak aby porownać go z openrocketem?

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1209
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...

Post autor: rafciodz » wtorek, 25 lut 2014, 15:44

Tofik literatura :



http://forum.rakiety.org.pl/topic142.html -

MR i TL - wszystko wyjaśnione.
Free Your Mind

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość