Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Post autor: robercik »

Cześć

Szósta Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych" odbyła się w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Obrazek



Mieliśmy z Andżejem przyjemność uczestniczyć w tej konferencji dzięki zaproszeniu Andrzeja Kotarskiego za co serdecznie dziękujemy.

Powiało wielkim światem, mieliśmy możliwość zobaczyć nad czym i z jakim rozmachem pracuje się we Francji, oraz w jaki sposób badane są paliwa stałe na politechnice we Włoszech. Ciekawe wyniki badań i symulacji silników rakietowych przedstawili polscy naukowcy.

Mieliśmy także okazję zwiedzić CBK i obejrzeć na własne oczy prawdziwe instrumenty kosmiczne instalowane w satelitach.


Myślę że nasze wystąpienie było miłym przerywnikiem dzięki któremu profesjonaliści mogli zapoznać się z amatorskimi rakietami w Polsce. Nasze wystąpienie zostało bardzo ciepło przyjęte przez uczestników konferencji.

Z tego miejsca chciałbym serdecznie podziękować Profesorowi Piotrowi Wolańskiemu za wsparcie naszego wystąpienia.

Nawiązaliśmy kontakty i poznaliśmy wielu świetnych ludzi z którymi zamierzamy współpracować zarówno przy projekcie lotu na 10 km jak i przy innych projektach.

pzdr
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Post autor: KSard »

Witam



Wielkie gratulacje - jestem pewien, że godnie reprezentowaliście nasze środowisko.

Mam nadzieję, że to punkt zwrotny w naszej działalności. :grin:
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Super! Takich właśnie konferencji, spotkań i kontaktów trzeba jak najwięcej. Czy możecie krótko scharakteryzować Wasze wystąpienie? Co wzbudziło zainteresowanie największe?
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Post autor: robercik »

Jeśli chodzi o prezentowanie "środowiska" liczyliśmy na Twoje wystąpienie, jako weterana tej aktywności i osoby chyba najbardziej rozpoznawalnej jeśli chodzi o modelarstwo rakietowe w Polsce.

W naszej prezentacji wspomnieliśmy że udzielamy się na polu modelarskim, przy okazji omawiania chronologii naszych poczynań.
Skupiliśmy się jednak na naszych rakietach eksperymentalnych. Omówiliśmy szczegółowo plan lotu na 10km.
Pokazaliśmy także projekt rakiety badawczej która ma szansę na lot suborbitalny.

Najbardziej liczyliśmy na zebranie opinii czy takie rakiety jakie tworzymy mogłyby mieć zastosowanie praktyczne, nie tylko hobbystyczne.

Okazało się że jest pole do popisu w dziedzinie dydaktyki i współpracy z uczelniami. Chodzi o projekty CANSAT w których studenci budują modele satelitów nie większe niż puszka coli, które trzeba wynieść na kilka lub kilkanaście kilometrów rakietą, tak aby CANSAT stał się autonomicznym "satelitą" i zrobił różne badania opadając na spadochronie.

Mamy nadzieję że wynikną z tego jakieś konkrety.

pzdr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Post autor: robercik »

Cześć
Jak pamiętacie, konferencja "Development Trends in Space Propulsions Systems" organizowana jest co dwa lata. Cztery lata temu, jeszcze przed powstaniem PTR, byliśmyśmy na tej konferencji jedynie miłym przerywnikiem. Dwa lata temu nie mogliśmy niestety uczestniczyć, natomiast w tym roku wystąpiłem w roli prelegenta. Sądząc z reakcji i zainteresowania uczestników nasze badania nad hybrydami zdobyły uznanie. Przez te cztery lata w polskim rakietnictwie zmieniło się wiele. Wrzucając do wspólnego worka wszelkie inicjatywy, można powiedzieć, że rozwinęły się nie tylko napędy na stałe materiały pędne, ale rozwijają się także hybrydy, napędy oparte o detonację gazów oraz napędy rakietowe elektryczne. Przez te cztery lata powstały nie tylko kontakty merytoryczne ale i koleżeńskie między wieloma osobami zajmującymi się napędami rakietowymi.

Odnośnie przebiegu konferencji, odbyła się ona w kameralnej salce, brakowało trochę nagłośnienia ale za to catering się spisał. Atmosferea była świetna.

Jako pierwszy prelegent oraz Chairmen wystąpił Profesor Oskar Haidn z uniwersysteu w Monachium, który jest specjalistą m.in. od konstrukcji silników na ciekłe materiały pędne. Nawiązaliśmy kontakt z Profesorem i wiemy, że grupa studentów z Monachium otrzymała duże pieniądze na budowę własnej rakiety z silnikiem hybrydowym na LOX i HTPB. Studenci z Monachuim bywają ze swoimi konstrukcjami na zlotach modelarskich (spotkaliśmy ich na pokazach koło Lipska kilka lat temu) i ich nowa rakieta jest już gotowa do startu. Być może zobaczymy tą ekipę na wiosennym LRE w Drawsku Pomorskim.

Poniżej zamieszczam skrótowy opis kolejnych wystąpień:

Vitaly Yemets z Uniwersytetu w Dniepropietrowsku na Ukrainie przedstawił koncepcję (według mnie rozważaną już przez Kibalczyca) samo pożerającej się rakiety, która stapia rurę zbiornika z tworzywa sztucznego i zasila tym ciekłym już paliwem silnik główny.

Bart Buyens z organizacji DARE działającej przy Uniwersytecie Delf (Holandia) przedstawił badania na silnikiem rakietowym zasilanym ciekłym N2O i ciekłym C2H6 (etan).

Paweł Maksimowski z Wydziału chemicznego Politechniki Warszawskiej przedstawił metodę formowania ziarna typu balistyt za pomocą spajania granulatu poprzez nasycenie specjalnym klejem zawierającym materiał wybuchowy CL-20.

Grzegorz Rarata z ILot przedstawił metody uzyskiwania oraz parametry zatężonego do 98% HTP (nadtlenek wodoru) wytwarzanego w Instytucie.

Paweł Surmacz z ILot przedstawił badania nad hybrydą zasilaną HTP z ziarnem z HTPB.

Lucio Torre z włoskiej firmy Alta S.p.A. przedstawił założenia miedzynarodowego projektu PULCHER w ramach 7 programu ramowego Unii Europejskiej w skład którego wchodzi oprócz Alta także Thales Alenia Space, ILot, JAXA (Japońska Agencja Kosmiczna) i wielu innych. Wielkie konsorcjum zbuduje silnik pulsacyjny (według mnie podobny do niemieckiego napędu V1) zasilany HTP. Celem jest wyeliminowanie hydrazyny z napędów satelitarnych.

Pavel Krivosheyev z Heat and Mass Transfer Institute z Białorusi przedstawił badania nad pulsacyjnym silnikiem detonacyjnym. Przeznaczenie badanego silnika nie zostało na razie określone.

Adam Okniński z ILot przedstawił prace nad rakietą napedzaną silnikiem RDE z komorą spalania, w której następuje rotacyjne spalanie detonacyjne. Rakieta ma być demonstratorem technologii, w obecnej formie waży 9,5 kg, poleci gdy silnik badany obecnie w instytucie osiągnie wystarczający ciąg.

Łukasz Mężyk z Politechniki Warszawskiej przedstawił badania nad silnikiem elektrycznym do pozycjonowania satelitów o ciągu maksymalnym 1N. Czynnikiem roboczym jest amoniak ogrzewany elektrycznie prądem pobieranym z superkondensatorów.

Łukasz Boruc z Politechniki Warszawskiej przedstawił Elektryczną Termografię Pojemnościową, która pozwala na zobrazowanie w czasie rzeczywistym zarówno struktury płomienia jak i stanu cieczy w zbiornikach. Przetwarzane są informacje o zmianach pojemności pomiędzy elektrodami, którymi obkłada się badaną komorę spalania lub zbiornik z cieczą.

Andrzej Kotarski z PTA i Tripoli Rocket Association przedstawił rozważania projektowe na temat podejścia do optymalizacji rakiet nośnych na podstawie hipotetycznej rakiety trzystopniowej.

Błażej Marciniak z Politechniki Warszawskiej przedstawił dotychczasowe osiągnięcia SKA (rakieta Amelia oraz Amelia2), aktualne prace nad budową rakiety do wynoszenia konkursowych Can Sat'ów i badań naukowych na wysokościach do 10 km, oraz cel jaki stawia sobie SKA, czyli zbudowanie największej rakiety naddźwiękowej w Polsce zdolnej do osiągnięcia 100 km wysokości.

Dosyć nieoczekiwanie na koniec konferencji nowy soft do symulacji paliw rakietowych (podobny do znanego nam Propep'a) oparty na open source'owym enginie CANTERA pokazał pasjonat Kamil Niklasiński. Świat naukowy używa w tym celu NASA'owskiego CEA (ang. Computer Equilibrum Analysis), jednak nowy soft Kamila nie tylko daje bardzo spójne wyniki z CEA, lecz oferuje bardziej elastyczny interface dla użycia obliczeń do dalszych zadań. Tym samym nasze środowisko reprezentowane było przez 4 osoby, bowiem Kamil jest od niedawna członkiem PTR.

Nasz prezes Adam także nie próżnował, spiesząc często z pomocą jako tłumacz w "dramatycznych sytuacjach" :grin: . Szkoda że nie powastała oddzielna prezentacja o K1-X, ponieważ większość wystąpień dotyczyła napędów rakietowych lub rakiet we wczesnych stadiach rozwoju nie zdolnych aktualnie do lotu. O hybrydowym locie K1-X wspomniałem pod koniec mojego wystąpienia, które dotyczyło eksperymentów z naszą hybrydą SF1. Jeśli chcecie zapoznać się z tym materiałem, możecie ściągnąć prezentację pod tym adresem:


http://rakiety.pomorze.pl/teorie/HybSF1Experiments.pptx

Generalnie wiele się działo, kto nie był niech żałuje!


pzdr
Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1237
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych&qu

Post autor: rafciodz »

Gratuluję chłopaki udanego wystąpienia! Ekstra prezentacja - choć w kilku miejscach wyskakują czarne pola - pewnie jest to link do plików zewnętrznych.
Pozdrawiam
Rafał
Free Your Mind
Awatar użytkownika
andżej
Supersonic PROFI
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych

Post autor: andżej »

Witam,
Obrazek
Pozdrawiam,
Andrzej
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 395
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Konferencja "Tendencje Rozwojowe Napędów Kosmicznych"

Post autor: Adam »

Witam!
A tak, i ja tam byłem, wino piłem itd.
Konferencja bardzo fajna, ciekawi ludzie, nowe znajomości, podgląd na to, co się w materii rakiet dzieje w "wielkim świecie", generalnie było bardzo warto pojechać. A jeszcze dostałem delegację z firmy i nie musiałem brać urlopu na piątek :mrgreen:
Odnośnie prezentacji nt. K1-X to kiedy mijał termin wysyłania referatów, napęd hybrydowy był jeszcze w powijakach. Poza tym nie mieliśmy zbyt wielu wyników, które nadawały by się do pokazania na konferencji. W sumie teraz, po fakcie myślę, że jednak trzeba było. Na następną edycję (najprawdopodobniej za dwa lata) będzie już prezentacja o tym, ile się trzeba było napocić, żeby K1-X poleciała na 30 km :twisted:
Pozdrawiam!
Adam.
ODPOWIEDZ