- długość 400 cm
- średnica 23 cm
- ciąg głównego silnika - ok 450 kg (silnik hybrydowy); produkowany poza Instytutem Lotnictwa (zapomniałem się zapytać jaka firma go produkuje)
- ciąg dopalaczy - ok 440 kg na dopalacz (są 2 szt dopalaczy - na paliwo stałe); dopalacze oparte są na sprawdzonych silnikach SKA z Politechniki Warszawskiej
- całkowita masa - ok 170 - 200 kg (nie wiem jaka jest masa bez paliwa)
- utleniacz w głównym silniku H2O2 98%
- paliwo w głównym silniku - stałe, w ciągu m-ca będzie ustalone
- odzysk - tylko głowica (w przyszłości przewidywany jest odzysk silnika/rakiety)
- odzysk - na pułapie 15km otwiera się pierwszy spadochron, hamuje do ok 50 m/s. Na pułapie 1 km otwiera się drugi spadochron - hamuje do ok 8 m/s
- czas pracy dopalaczy - ok 2.5s
- czas pracy silnika głównego - ok 40-50s
- ciśnienie zbiornika z helem - ok 430 bar
- ciśnienie zbiornika z utleniaczem - ok 35 bar
- ciśnienie w komorze spalania - ok 20 bar
- pułap na którym kończy pracę silnik główny - ok 20-25km
- maksymalny pułap rakiety - ok 100-120km
- start testowy, zakłada maks. pułap 10km; będzie w przyszłym roku na poligonie w Drawsku
- w zależności od wyników pierwszego lotu następny lot ma osiągnąć pułap min. 100km - miejsce startu nie jest jeszcze ustalone (opcje: Polska, Europa, Afryka)
ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Wybrane parametry rakiety (na podstawie tego co wiem od projektantów):
Nie ma rzeczy niemożliwch.
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Dzieki, nareszcie coś konkretnego.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Cześć
mogę uzupełnić informacje. Zakładana masa H2O2 to 60 kg, a impuls właściwy z PE 220 s. W tej sytuacji, według mojej symulacji, bursztyn nie może być cięższy niż 140 kg. Przy 200 kg bursztyn zaleci na 40 km. Koledzy z ILOT tłumaczą jednak, że przy 200 kg odpowiedni stosunek masy paliwa do reszty maszyny zostanie zachowany.
pzdr
mogę uzupełnić informacje. Zakładana masa H2O2 to 60 kg, a impuls właściwy z PE 220 s. W tej sytuacji, według mojej symulacji, bursztyn nie może być cięższy niż 140 kg. Przy 200 kg bursztyn zaleci na 40 km. Koledzy z ILOT tłumaczą jednak, że przy 200 kg odpowiedni stosunek masy paliwa do reszty maszyny zostanie zachowany.
pzdr
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/pols ... 37964.html
Media już podłapał temat.
Ja pozostanę sceptyczny (jak zwykle).
Media już podłapał temat.
Ja pozostanę sceptyczny (jak zwykle).
ILR-33 Bursztyn w 2016 ma osiągnąć 100km
Opracowana w Centrum Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa rakieta ILR-33 „Bursztyn" ma posłużyć do zdobycia doświadczenia w budowie silników i rakiet, które w przyszłości może zostać wykorzystane do wynoszenia sztucznych satelitów.
Więcej informacji: http://www.defence24.pl/267723,polski-b ... w-kosmosie
Brzmi cholernie obiecująco. Mam nadzieję, że to nie tylko przechwałki.
Więcej informacji: http://www.defence24.pl/267723,polski-b ... w-kosmosie
Brzmi cholernie obiecująco. Mam nadzieję, że to nie tylko przechwałki.
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Ladnie napisane: 'Polscy specjaliści z Centrum Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa skonstruowali nowatorską (SIC!!) rakietę ILR-33 "Bursztyn". - Jest to pierwszy krok do zaprojektowania w Polsce pierwszego launchera dla satelitów - mówi Błażej Marciniak, konstruktor "Bursztyna".' Teraz wytrychem w walce o kaske na pracki naukowe i nie tylko sa dwa slowa: 'innowacyjny' albo 'nowatorski'. Ja osobiscie wole to drugie - bardziej po polskiemu jest . Zastanawiam sie gdzie jest nowatorstwo tego przedsiewziecia, szczegolnie, ze na koncu artykulu jest: 'Misja jest kontynuacją przedsięwzięcia zapoczątkowanego przez Instytut Lotnictwa jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku.' Nie powiem, usmialem sie troszke czytajac te slowa. Ale to trzeba bylo by wrocic do historii programu naszego rakietownictwa i motywow decydujacych o jego zakonczeniu. Mozna przeciez to normalnie napisac. Tak wiem - troche zlosliwy jestem. No i jeszcze jedna wazna sprawa - calkowicie przemilczana: z jakiego miejsca na kuli ziemskiej bedzie odpalana ta rakieta. Nie przypominam sobie, zebysmy mieli obecnie jakis 'Punkt sondazu rakietowego Ustka (1964-1965rok) czy 'Stacja Sondazu Rakietowego Leba' (1967-1974rok). Zapewne start odbedzie sie w Esrange Space Center a moze wspolnie z Copenhagen Suborbitals? Copenhagen Suborbitals... Czy oni przypadkiem nie bawia sie/bawili sie hybryda na T-stoff (80-85%H2O2)? A moze IL stworzy wlasny silnik we wspolpracy z Copenhagen Suborbitals? H202 98% HTP juz umieje robic )
I pomyslec, ze nowatorski (tu moge uzyc tego slowa) projekt rakiety Meteor 2K z lat 70 XX wieku powielany jest teraz w nowoczesnych rozwiazaniach rakiet japonskich, amerykanskich, chinskich, francuskich, brazylijskich, rosyjskich i polskich :) (boostery na paliwo stale jako uzupelnienie silnika glownego).
1.Polscy naukowcy skonstruowali rakietę. Wkrótce rozpoczną się testy rakiety "Bursztyn" (wideo)
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/pols ... ety_burszt
yn_wideo_337964.html
2. Nadlenek wodoru 98% klasy HTP– alternatywa dla hydrazyny
http://ilot.edu.pl/prace_ilot/public/PD ... 2014/3.pdf
I pomyslec, ze nowatorski (tu moge uzyc tego slowa) projekt rakiety Meteor 2K z lat 70 XX wieku powielany jest teraz w nowoczesnych rozwiazaniach rakiet japonskich, amerykanskich, chinskich, francuskich, brazylijskich, rosyjskich i polskich :) (boostery na paliwo stale jako uzupelnienie silnika glownego).
1.Polscy naukowcy skonstruowali rakietę. Wkrótce rozpoczną się testy rakiety "Bursztyn" (wideo)
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/pols ... ety_burszt
yn_wideo_337964.html
2. Nadlenek wodoru 98% klasy HTP– alternatywa dla hydrazyny
http://ilot.edu.pl/prace_ilot/public/PD ... 2014/3.pdf
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Duża rakieta na H2O2 i to jeszcze na H2O2 własnej produkcji, to jednak jest osiągnięcie. Co prawda kontynuacja Meteora2 jest tylko w pragnieniu pułapu oraz boosterach, ale przyjmuję taki skrót myślowy. Fakt, jak to w warszawce pijar z deka dęty, ale jeszcze skrajnie nie przeginają, wiec mam to gdzieś, a oczekuję z ciekawością efektów. Mam nadzieję, że po koleżeńsku dostaniemy trochę materiałów z testów, by zobaczyć jak to się rozwija. Łatwo nie jest, H2O2 sam od siebie w tym stężeniu jest bardzo niebezpieczny.
Co do miejsca startu, słyszałem o możliwości lotu na takie pułapy na Litwie.
Poza tym, cokolwiek by nie mówić, w końcu fachowcy zaczęli robić porządne rzeczy i brać się za większe. Baaardzo mnie to cieszy, na takie coś czekałem. Pozostaje mi mieć tylko nadzieję, że mają parcie na sukces, a nie będzie to miś na miarę Naszych czasów, czyli wciąż gdzieś coś, byle robić ją jak najdłużej i jak najdłużej mieć finansowanie. Pokażą, czy chodzi im o rakiety, czy o szmal i PR. Poczekajmy cierpliwie i kibicujmy. Się uda, będę dumny i ja....
Co do miejsca startu, słyszałem o możliwości lotu na takie pułapy na Litwie.
Poza tym, cokolwiek by nie mówić, w końcu fachowcy zaczęli robić porządne rzeczy i brać się za większe. Baaardzo mnie to cieszy, na takie coś czekałem. Pozostaje mi mieć tylko nadzieję, że mają parcie na sukces, a nie będzie to miś na miarę Naszych czasów, czyli wciąż gdzieś coś, byle robić ją jak najdłużej i jak najdłużej mieć finansowanie. Pokażą, czy chodzi im o rakiety, czy o szmal i PR. Poczekajmy cierpliwie i kibicujmy. Się uda, będę dumny i ja....
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Zgadzam się z tym co napisał powyżej Andrzej, pisząc iż jest to osiągnięcie. Co więcej miałem okazję zapoznać się tematem nieco bliżej i nie wygląda na to by było to zagranie "pijarowe"
Wszystkich chętnych, którzy zechcą przyjrzeć się rakiecie z bliska, zadać pytania konstruktorom zapraszam na trzecią edycję konferencji "Polska w Kosmosie" W tym roku odbędzie się ona w dniach 26 - 27 listopada w Instytucie Lotnictwa. Więcej szczegółów na http://www.polskawkosmosie.org
Wszystkich chętnych, którzy zechcą przyjrzeć się rakiecie z bliska, zadać pytania konstruktorom zapraszam na trzecią edycję konferencji "Polska w Kosmosie" W tym roku odbędzie się ona w dniach 26 - 27 listopada w Instytucie Lotnictwa. Więcej szczegółów na http://www.polskawkosmosie.org
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Cześć
Trochę obszerniejszy materiał o Bursztynie pojawił się na stronie ILotu:
http://ilot.edu.pl/9-konferencja-develo ... n-systems/
Wynika z tego, że prezentowana makieta posłuży do badań w tunelu aerodynamicznym, nie jest więc tylko maskotką
pzdr
Trochę obszerniejszy materiał o Bursztynie pojawił się na stronie ILotu:
http://ilot.edu.pl/9-konferencja-develo ... n-systems/
Wynika z tego, że prezentowana makieta posłuży do badań w tunelu aerodynamicznym, nie jest więc tylko maskotką
pzdr
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: ILR-33 Bursztyn na Targach MSPO Kielce 2015
Cześć
Poszukałem dzisiaj jakichś nowości dotyczących rakiety Bursztyn. No i coś jest.
Po pierwsze ILR-33 Bursztyn znalazł się w gronie polskich statków powietrznych na stronie: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... -Bursztyn2
Ciekawy spis, nie wiedziałem nawet że w Polsce wykonano lub zaprojektowano aż tyle rakiet, chociaż oczywiście większość to wyroby wojskowe.
Na marginesie to bardzo ciekawe, ponieważ żadna rakieta nie spełnia definicji statku powietrznego w polskim prawie lotniczym.
Po drugie, zapowiadane w wywiadach badania makiety Bursztynu w tunelu aerodynamicznym ILot miały miejsce. Wzmianka przynosi niewiele informacji:
"Zdjęcia wykonane zostały w trakcie badań tunelowych rakiety ILR-33 Bursztyn przeprowadzonych w Centrum Nowych Technologii Instytutu Lotnictwa. Rozwijana konstrukcja będzie w stanie osiągnąć pułap 100 km, wynosząc przy tym na swoim pokładzie ładunek o masie do 5 kg. Ponadto, prace realizowane przy budowie Bursztyna pozwolą kadrze inżynierów i naukowców na zdobycie niezbędnej wiedzy do opracowywania bardziej zaawansowanych konstrukcji."
Natomiast galeria zdjęć bardzo interesująca: http://ilot.edu.pl/badania-tunelowe-ilr-33-bursztyn/
Jak widać prace trwają.
Mauy, kiedy planujecie zapowiadany lot na 10 km?
pzdr
Poszukałem dzisiaj jakichś nowości dotyczących rakiety Bursztyn. No i coś jest.
Po pierwsze ILR-33 Bursztyn znalazł się w gronie polskich statków powietrznych na stronie: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... -Bursztyn2
Ciekawy spis, nie wiedziałem nawet że w Polsce wykonano lub zaprojektowano aż tyle rakiet, chociaż oczywiście większość to wyroby wojskowe.
Na marginesie to bardzo ciekawe, ponieważ żadna rakieta nie spełnia definicji statku powietrznego w polskim prawie lotniczym.
Po drugie, zapowiadane w wywiadach badania makiety Bursztynu w tunelu aerodynamicznym ILot miały miejsce. Wzmianka przynosi niewiele informacji:
"Zdjęcia wykonane zostały w trakcie badań tunelowych rakiety ILR-33 Bursztyn przeprowadzonych w Centrum Nowych Technologii Instytutu Lotnictwa. Rozwijana konstrukcja będzie w stanie osiągnąć pułap 100 km, wynosząc przy tym na swoim pokładzie ładunek o masie do 5 kg. Ponadto, prace realizowane przy budowie Bursztyna pozwolą kadrze inżynierów i naukowców na zdobycie niezbędnej wiedzy do opracowywania bardziej zaawansowanych konstrukcji."
Natomiast galeria zdjęć bardzo interesująca: http://ilot.edu.pl/badania-tunelowe-ilr-33-bursztyn/
Jak widać prace trwają.
Mauy, kiedy planujecie zapowiadany lot na 10 km?
pzdr