dodatkowy sprzęt

czyli o wszystkim na każdy temat
Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: Daniel » środa, 19 mar 2014, 17:07

To nie był dowcip, niektóre błędy aż kłują w oczy.
Jeśli modele są papierowe to zmienia postać rzeczy. Model papierowy jest bardzo lekki i jego zachowanie będzie się różniło od balsowego, między innymi dlatego że całkiem inaczej się je wykonuje. Samolot balsowy będzie o wiele cięższy od papierowego i sztywniejszy. Zakładam że raczej nie robicie teraz skrzydła konstrukcyjnego (żebra, dźwigar, keson itd. ) a jedynie składacie samoloty wspomagając się (lub nie ) klejem. Dlaczego wspominam o balsie ? Bo właściwie innego materiału nie ma, tzn. jest alternatywa w postaci depronu i styroduru, ale o wiele łatwiej i sztywniej wyjdzie balsa.
wrx pisze: Sądzę, że morze nie reagować na stery przy niskich prędkościach i dlatego się tak zachowuje ( jak ktoś wie dlaczego to niech napisze)
Siła nośna zależy z grubsza od prędkości, współczynnika Cz oraz kąta natarcia. Współczynnik Cz zależy od kąta natarcia. Im większy kąt tym większy Cz, ale jego wartość zmienia się zależnie od zastosowanego profilu. Po przekroczeniu kąta maksymalnego (krytycznego) następuje zaburzenie strug, Cz gwałtownie spada i następuje przeciągnięcie. (samolot spada). Profil zakładam że nie jest symetryczny, więc siła nośna powstaje również przy kącie 0 stopni, ale prędkość jest zbyt mała, dopiero jak zanurkuje, prędkość rośnie, siła również i samolot wyciąga do lotu poziomego. Ale im będzie on cięższy tym dłużej będzie to trwało. Ważny jest też profil, jeśli wytworzy się ujemny moment obrotowy spowodowany przesunięciem punktu działania siły nośnej (zależne od typu profilu i kąta natarcia) wtedy nos będzie szedł w dół i nic na to nie poradzisz.
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: Daniel » czwartek, 20 mar 2014, 13:07

Dopytałem się dziś dokładnie na aerodynamice. By samolot samoczynnie powrócił do lotu poziomego trzeba spełnić parę warunków :
-skrzydła muszą mieć wznios
- środek ciężkości musi wyprzedzać punkt przyłożenia siły nośnej
- statecznik poziomy musi wytwarzać moment obrotowy podnoszący dziób
Wersja skomplikowana
Najlepiej było by dobrać jakiś profil do szybowców RC, znaleźć jego wykres Cz do kąta natarcia (alfa). Dalej przyjmujemy sobie jakąś prędkość lotu, np. 4m/s, powierzchnię skrzydła np. 10dm2, za siłę nośną wstawiamy ciężar modelu -10% i ze wzoru na siłę nośną otrzymujmy współczynnik Cz, potem odczytujemy kąt pod jakim należy zamontować skrzydło. Wzór wraz z opisem można znaleźć tutaj : http://pl.wikipedia.org/wiki/Si%C5%82a_no%C5%9Bna

Następnie musimy obliczyć moment stabilizujący statecznika a to jest akurat bardzo proste :
Pz*x - Lh*Ph = 0

gdzie :
Pz - siła nośna
x - odległość środka ciężkości od punktu przyłożenia siły Pz (zależne od profilu, zwykle w 25-30% długości cięciwy od krawędzi natarcia)
Ph - siła nośna statecznika ogonowego
Lh - odległość punktu przyłożenia siły Ph od środka ciężkości + x

Pz mamy, X trzeba dobrać na oko w zależności od konstrukcji modelu, załóżmy np. 5cm przed Pz , Lh zależy od długości modelu, zwykle nie więcej niż jakieś 60% rozpiętości, Ph trzeba będzie wyliczyć.
Następnie Ph podstawiamy do wzoru na siłę nośną zamiast Pz i otrzymujemy wymagany Cz który znajdujemy na wykresie i mocujemy statecznik pod kątem dla danego Cz, z tym że kąt ma być ujemny ponieważ statecznik ma ciągnąć ogon w dół. (a co za tym idzie dziób do góry. Potem testy, jeśli model będzie zbytnio leciał w dół lekko dociążyć ogon, i analogicznie gdy będzie przeciągał.

Wersja uproszczona
Zakładając że macie te same profile i kąt na skrzydle i ogonie a samolot będzie wyglądał TAK, można to obliczyć :
-Skrzydło S=100cm2 statecznik S=10cm2
-odległość środka ciężkości od nazwijmy to Pz = 5cm
-długość ogona Lh = x+10%
więc :
100*5=x*10
co daje nam 500/10 = 50
50+10% = 50*1,1=55
Ogon ma mieć 55cm
Potem wystarczy tylko metodą prób i błędów dobrać najlepszą odległość SC zaczynając na 5cm.
Kąt pod jakim zamontowane jest skrzydło można przyjąć 3 stopnie dla skrzydła i -3 stopnie dla statecznika. środek ciężkości nie powinien być na równi lub za punktem działania siły Pz ponieważ samolot uzyska wtedy stateczność obojętną lub będzie niestateczny i mówiąc w skrócie spadnie :)
Ostatnio zmieniony czwartek, 20 mar 2014, 20:25 przez Daniel, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
wrx
****
Posty: 219
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: wrx » czwartek, 20 mar 2014, 19:40

Witam.

Dziękuje za pomoc, jak na razie jest to samolot typu jedno skrzydło, stateczniki pionowe są na końcach skrzydeł , mają taką samą sztywność ale nie są wyprofilowane.
Skrzydła są ustawione pod kątem 15 stopni w górę, ich profil wygląda mniej-więcej tak:
Obrazek ( 3 od góry)

Jutro odbędą się kolejne testy.
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.

Awatar użytkownika
wrx
****
Posty: 219
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: wrx » czwartek, 27 mar 2014, 18:03

Witam, zmiany dokonane po testach są następujące:

- samolot zyskał stateczniki na ogonie
- zmieniliśmy profil skrzydła na bardziej " standardowy"
- skrzydła są ustawione w górę pod kątem 20 stopni


Przy projektowaniu korzystaliśmy z wzorów które dostaliśmy, samolot lata według założeń, nawet za bardzo.

To " za bardzo" jest właśnie problemem, samolot przy dużych prędkościach robi piękną pętle.

Bardzo proszę o pomoc, regulacje nic nie dają, a mnie kończą się pomysły.
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: Daniel » czwartek, 27 mar 2014, 18:31

wrx pisze:Witam, zmiany dokonane po testach są następujące:

- samolot zyskał stateczniki na ogonie
- zmieniliśmy profil skrzydła na bardziej " standardowy"
- skrzydła są ustawione w górę pod kątem 20 stopni


Przy projektowaniu korzystaliśmy z wzorów które dostaliśmy, samolot lata według założeń, nawet za bardzo.

To " za bardzo" jest właśnie problemem, samolot przy dużych prędkościach robi piękną pętle.

Bardzo proszę o pomoc, regulacje nic nie dają, a mnie kończą się pomysły.
Zakładam że kąt 20 stopni to kąt zaklinowania a nie wznios i to właśnie on będzie odpowiedzialny za robienie pętli. Po prostu przy za dużej prędkości siła nośna podrywa samolot do góry, zmniejszcie kąt i będzie git, choć samolot będzie szybował trochę szybciej i zasięg się nieco zmniejszy 8)
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
wrx
****
Posty: 219
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: wrx » niedziela, 30 mar 2014, 16:45

Dziękuję za pomoc, po korektach model spełnia wszystkie wymagania ( poza materiałem Obrazek )
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.

Awatar użytkownika
wrx
****
Posty: 219
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: dodatkowy sprzęt

Post autor: wrx » niedziela, 6 kwie 2014, 17:00

Witam, samolot już jest ( przynajmniej model Obrazek ), jednak zastanawia mnie sam " system" wyrzucania.
Na razie wygląda to tak: Kasetka z tłoczkiem, który ma wypchnąć samolot. Zrobiłem "model" tego urządzenia, niedługo powinny odbyć się testy.
Proszę o pomoc, jakieś sugestie itp. Obrazek
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości