Hamownia

urządzenia naziemne
Mauy
PROFI
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Mauy » niedziela, 21 cze 2009, 17:30

Nie cylinder i tłok a predzej jakąś "poduszke", to co opisywał w tym dziale Kacper. Manometr elektroniczny jestem w stanie kupić za cenę nie przekraczającą 70zł więc znowu nie aż tak wiele. Pozostaje kwestia układu zapisującego wyniki pomiaru manometru. Hamowni opartej na wadze raczej nie zrobie.

Co do zwykłego manometru i kamery. Podobno wyniki są nawet dobre ale napewno nie są to 25/30 na sek.



Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Mortan
**
Posty: 52
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Mortan » środa, 1 lip 2009, 21:59

Minął prawie rok od założenia tematu, aż wreszcie i moja hamownia została ukończona. Urządzenie praktycznie gotowe było już klika miesięcy temu, ale z braku czasu nie mogłem go dokończyć.

Muszę powiedzieć, że elektronika, a w szczególności mikrokontrolery to niezwykle interesujący temat.





A oto i opisywana hamowania:



Obrazek



Urządzenie jest raczej statyczne ze względu na zasilanie z zasilacza symetrycznego. Spowodowane jest to tym, że akurat mam idealne miejsce do testowania silników z doprowadzonym prądem.



Jak widać zastosowałem również, podobnie jak koledzy z forum, laptopa do odczytu wyników, głównie dlatego, że wygląda to fajniej:) a że akurat udało mi sie wyszukać na Allegro "okazję" za 80zł (nie wiem jak teraz stoją, laptopa kupiłem ponad pół roku temu) nic nie stało na przeszkodzie, aby wykorzystać takie rozwiązanie. Jednak do odczytu wyników przewidziałem również zewnętrzną pamięć eeprom.





Widok urządzenia z przodu:



Obrazek



Przełącznik po lewej służy do zmiany maksymalnego zakresu pomiaru, co wiąże się z mniejszą dokładnością. Trzy przyciski oraz wyświetlacz przewidziane są do trybu przenośnego, bez używania laptopa, zapis wyników na zewnętrzną pamięć eeprom.



Mechanika:

Jak widać - prosta. Nic więcej nie dał bym rady zrobić. Raczej pozostawię bez komentarza...



Elektronika:



Obrazek



Całość zmontowana na płytce uniwersalnej. Sercem układu jest procesor AT90S2313 wraz z przetwornikiem ADS1110. Pozwala to na pomiary z szybkością 240 próbek na sekundę,

maksymalnym zakresem pomiarowym 102kg, z dokładnością 0,1kg

lub

maksymalnym zakresem pomiarowym 51kg, z dokładnością 0,05kg



w testach nie zauważyłem większych zakłóceń, wyniki są identyczne przy każdym pomiarze.



Patrząc teraz, to koszt hamowni raczej znikomy. Jednak, jak się ktoś dopiero uczy czegoś od podstaw, jak w moim przypadku, jest to naprawdę drogie. łącznie cała przygoda z elektroniką wyniosła mnie 1500zł + masa poświęconego czasu. Myślę jednak, że było warto.



Mam nadzieje, że dzięki temu urządzeniu uda mi się zbudować pierwszy, własny, działający silnik rakietowy :)

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2262
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec » środa, 1 lip 2009, 22:30

No gratulacje. Super sprawa, zwłaszcza to pamiętanie wyników. Może tak dla "potomnych" zapodasz schemat?

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik » czwartek, 2 lip 2009, 01:29

Cześć

Niech żyją elektroniczne wagi łazienkowe :!:

Gratuluję i mam nadzieję że na wyniki testów Twoich SR nie będziemy długo czekać.

Podejście pomiarowe do określania jakości naszych konstrukcji uważam ża drogę jedynie słuszną 8) .



pzdr

Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1506
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard » czwartek, 2 lip 2009, 10:04

Cześć



Gratuluję świetnej konstrukcji.

Mam nadzieję, że będzie często wykorzystywana :D

Awatar użytkownika
Mortan
**
Posty: 52
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Mortan » piątek, 3 lip 2009, 12:06

Dzięki! W pierwszej chwili wolnego czasu zabieram się za zrobienie pierwszego silniczka do testu.



Udało mi się odnaleźć schematy :)



Schemat wzmacniacza:

http://www.frogger.ovh.org/rakieta/hamownia/schemat.JPG



Schemat reszty urządzenia:

http://www.frogger.ovh.org/rakieta/hamo ... hemat1.JPG

Awatar użytkownika
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock
Kontakt:

Post autor: Grafit_alpha3 » piątek, 3 lip 2009, 20:38

Gratulacje super robota.

Czy ekranowanie kabla nie powinno być połączone z masą w jednym punkcie?

Awatar użytkownika
Aramis
***
Posty: 73
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Polska południowa

Hamownia

Post autor: Aramis » sobota, 4 lip 2009, 20:18

Witam wszytko pięknie ale gdzie dostać takie układy scalone??

a czy wasd do procka mógłbyś udostępnić?

Awatar użytkownika
Mortan
**
Posty: 52
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Mortan » niedziela, 5 lip 2009, 00:58

Program udostępnie. Muszę tylko wprowadzić jeszcze dwie poprawki, związane z zapamiętywaniem wagi silnika, tak aby była ona pomijana w teście.

Awatar użytkownika
kermit
PROFI
Posty: 387
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: znad stawu w Baninie
Kontakt:

zerowanie hamowni

Post autor: kermit » niedziela, 5 lip 2009, 06:51

Rozumiem, że chodzi Ci o wyzerowanie siłomierza hamowni.

Jeśli tak to Twoja uwaga jest jak najbardziej słuszna.



Niemniej sam problem jest znacznie bardziej skomplikowany niż by się wydawało i dotyczy wszystkich hamowni pracujących w układzie pionowym ( to znaczy takich gdzie kierunek wektora ciągu pokrywa się z kierunkiem wektora ciężaru ). Skutkuje to tym, że siłomierz zawsze mierzy albo sumę albo różnicę tych dwóch wektorów i wyzerowanie układu na początku testu, wskaże na końcu ciężar spalonego w silniku paliwa, jako niezerową wartość pomiaru. Silnik wypalony jest bowiem lżejszy od silnika gotowego do odpalenia, właśnie o ciężar użytego paliwa. Nie zdziw się więc jeśli rejestrator pokaże ujemny ciąg na końcu testu, bo jest to przy tym układzie hamowni prawidłowe i mierzalne.



Po raz pierwszy zaobserwował ten efekt Knod, kiedy zbudował swoją hamownię na belce tensometrycznej. Końcowy pomiar był ujemny i pokazywał dokładnie ciężar spalonego w silniku paliwa. Ujemna wartość końcowego pomiaru wynika zaś z tego, że nie tylko kierunki ale i zwroty ciągu i ciężaru w tym układzie konstrukcyjnym hamowni są jednakowe.



Sądzę , że wyeliminowanie tego zjawiska przy rejestracji w czasie rzeczywistym byłoby bardzo skomplikowane od strony matematycznej, niemniej jest to możliwe przy obróbce wyników pomiaru z rejestratora i tak jest to robione. ( można zastosować przy tym kilka różnych modeli matematycznych, tak aby końcowy wynik pomiaru był równy zero )



Proponowałbym jednak coś zupełnie innego.

Jak widzę Twoja hamownia jest przewidziana do badanie raczej małych silników o ciągu kilku albo kilkunastu kG ( czyli kilka setek N ). Nie sprawiłoby więc większego problemu zakotwienie jej w ziemi i doprowadzenie do działania wektora ciągu w kierunku poziomym. Wówczas odpada problem zerowania ciężaru silnika, bo jego rzut na kierunek wektora ciągu jest z tytułu prostopadłości zerowy.



Zupełną rewelacją byłoby natomiast postawienie całej hamowni na wadze i pomiar zmian ciężaru hamowni z silnikiem. Wtedy można by zarejestrować dodatkowo zmianę masy ( ciężaru ) silnika podczas pracy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość