Hamownia Tczew

urządzenia naziemne
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Hamownia Tczew

Post autor: verex »

Witajcie!

W ostatnim tygodniu spłodziłem z pomocą taty hamownię do silników rakietowych.
Założenia były proste:
- prosta i sprawna konstrukcja
- kompaktowe wymiary
- niski koszt wykonania
- możliwość testowania silników w poziomie, w pionie z dyszą na dół, w pionie z dyszą w górę

Tak oto powstało stanowisko badawcze do testowania silników rakietowych, które posłuży do testowania moich silników zarówno na paliwo stałe, jak i hybrydowych. Główną zaletą jest możliwość zawieszenia stanowiska na ścianie w dwóch pozycjach - tak, by testować silniki w pionie z dyszą na dole (czyli w pozycji, w której silnik siedzi w rakiecie - szczególnie przydatne w przypadku monohybryd), oraz z dyszą w górę (jeśli nie mam deflektora).

Konstrukcja waży mniej więcej 10 kg. Do całości zostały wykonane 40cm grube śledzie z prętów stalowych fi12 mm.
Stanowisko umożliwia testowanie małych, średnich jak i dużych silników. Zakres średnic które można testować jest duży - od zera do 160 mm (ograniczenie wynika z położenia tensometru oraz płytki przenoszącej siłę na tensometr).

W hamowni jest zamontowana belka tensometryczna firmy MAVIN, która umożliwia pomiar do 500 KG z bardzo dużą dokładnością. Część elektroniczną stanowi komputer dotykowy firmy ADREL, który prawdę mówiąc bardzo przypadł mi do gustu ze swoim dotykowym interfejsem :wink:. Całość podłączana jest do akumulatora samochodowego.

Materiał konstrukcyjny to stal. Profile stalowe oraz gruba blacha (6 oraz 12mm) znalezione w piwnicy. Konstrukcję stanowią pospawane stalowe profile, na których zamocowane są dwie złączone prowadnice. A na prowadnicach zamocowana jest listwa, na której mocowane są opaski zaciskowe, które z kolei trzymają silnik.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Więcej zdjęć w galerii pod linkiem: https://picasaweb.google.com/1025089917 ... nodirect=1

Niestety część elektroniczna od ADRELa ma to do siebie, że po podłączeniu do przedłużacza sieciowego coś się dzieje i wywala biały ekran, przez co nie mam w tej chwili dostępu do wykresu z pierwszego testu, który odbył się dzisiaj :sad:. Pójdzie do reklamacji, to dorzucę do wątku wykres w celu ukazania dokładności pomiaru :grin:

Jak można zauważyć ze zdjęć, w tej chwili na belce tensometrycznej nie ma zamontowanej żadnej płytki, która będzie przenosiła siłę na tensometr. Niestety płytki tej nie jestem w stanie sam wykonać z zapleczem technicznym którym dysponuję i muszę czekać, aż tokarz skończy aktualne projekty i zajmie się wykonaniem tej płytki. Jest już zaprojektowana.

Podsumowując: konstrukcja jest prosta, tania (przynajmniej część mechaniczna :wink: ) i sprawna. Po wykonaniu płytki mam w planach wykonanie kilku testów rosów w celu sprawdzenia kilku wariantów kalibrowania tensometru.

Pzdr,
Damian
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
ODPOWIEDZ