Hamownia silników

urządzenia naziemne
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Hamownia silników

Post autor: Kacper »

Witam!



Pneumatyczna hamownia silników.

Obrazek



Konstrukcja jest bardzo prosta. Zasadniczą rolę odgrywa podstawa, ruchome ramię oraz stary zestaw do mierzenia ciśnienia krwi. Ruchome ramię naciskane jest przez silnik i zgniata poduszkę powietrzną a manometr wskazuje ciąg na przerobionej tarczy. Dzięki temu, że opory tarcia oraz wychylanie się ramienia (a co za tym idzie bezwładność) są bardzo małe to ciąg jest wskazywany płynnie i bez większych wahań co jest wadą większości sprężynowych rozwiązań.



Hamownia jest bardzo uniwersalna dzięki możliwości zmiany położenia poduszki oraz silnika. Zakres maksymalnej mierzonej siły można zmieniać od kilkudziesięciu do kilku tysięcy niutonów.



Pionowa sklejka jest ochroną przeciw odłamkową kamery rejestrującej wskazania manometru. Jak widać nie raz się przydała :lol: .



Całość zrobiona z wygrzebanych w piwnicy rupieci więc można powiedzieć, że za darmo :D
Wiśnia
*
Posty: 21
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Wiśnia »

Czy ktoś z was próbował robić kiedyś coś tego typu?

Bo ja jestem w fazie testów.

W moim prototypie wykorzystałem rejestrator firmy "VELLEMAN" PCS10

jest to 8bitowy rejestrator długich przebiegów o czterech wejściach analogowych o maksymalnej częstotliwości próbkowania 100Hz i wagę elektroniczną, do której wyjścia wzmacniacza sygnału z mostka tensometrycznego podłączyłem rejestrator.

Zasada działania jest prosta: rejestrator spisuje zmianę napięcia wywołaną naciskiem na czujnik siły. W tym konkretnym przypadku wraz z wzrastającym naciskiem maleje napięcie na wyjściu wzmacniacza operacyjnego (wzmacniacz odwracający) wbudowanego w wagę. Siłę nacisku odczytuje sie po podstawieniu do funkcji, którą można wyliczyć w prosty sposób (np.Excel 'a i dokonać niezbędnych obliczeń.

Jak wspomniałem jest to tylko prototyp i jako taki posiada wady.

Rejestrator spisuje napięcie w zakresach 3V,6V,15V,30V a napięcie początkowe na wyjściu wzmacniacza wynosi 1,87V i w miarę nacisku spada do około 0,1V. Żeby wykorzystać pełną 8bitową rozdzielczość rejestratora zakres zmian powinien mieścić sie w jednym z zakresów np. od0V do3V. Ten problem da sie rozwiązać stosując odpowiedni wzmacniacz.

Inną ograniczeniem jest mała rozdzielczość rejestratora.

Mimo tych niewielkich wad hamownia jest sprawna i nadaje sie to testowania małych silników do 8Kg ciągu.

Pracuje teraz nad hamownią o znacznie lepszych parametrach: rozdzielczość 16bitowa i zakres pomiaru do 100KG.

Głównym problemem jest przetwornik A/C i oprogramowanie.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

16-bitowa rozdzielczość to naprawdę wypas, ciekaw jestem jak rozprawisz się z tym tematem.

Trzymam kciuki i pozdrawiam
Wiśnia
*
Posty: 21
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: Wiśnia »

Źle mnie zrozumiałeś do mojej hamowni potrzebny jest PC.

Mój rejestrator kupiłem w AVT-sklep internetowy.

Niedawno kupiłem wagę łazienkową jeszcze nie mam elektroniki do niej.

Na razie kupiłem wzmacniacze lm358 i płytki do nich.

Jeśli jesteś tak miły to prosił bym cię o schemat twojego wzmacniacza. To mi bardzo ułatwi sprawę.

Jak skończę budowę hamowni to umieszczę fotki mojej konstrukcji

:wink:

A na razie zdjęcie rejestratora:

http://www.fotosik.pl
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Post autor: mateuszw106 »

Kacper mógłbyś jeszcze raz w kleić zdjęcie, bo mi nie wyskakuje :/
ODPOWIEDZ