Budowa hamowni

urządzenia naziemne
Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Budowa hamowni

Post autor: Daniel » środa, 5 lut 2014, 19:44

Witam
Planuję budowę hamowni. O ile od sprawy elektronicznej raczej problemów miał nie będę to nie mam pojęcia jak rozwiązać mechanikę.
Myślałem by zastosować podstawę z 4 prętami wciskanymi w ziemię, oraz 4 prętami wystającymi w górę. Na te pręty była by założona metalowa lub gruba drewniana płyta z uchwytem silnika. Ciąg silnika wywoływałby nacisk na tensometry z wagi łazienkowej pod płytą wskazując ciąg który byłby zapisywany na karcie SD. Wystające pręty pełniły by rolę prowadnicy. Jako uchwyt silnika myślałem nad zastosowaniem rury np. fi 45mm Silnik owijałbym papierem by ciasno i równo do niej wchodził i blokował śrubami umieszczonymi po obwodzie + gumowe podkładki. Czy coś takiego się sprawdzi ? Czy może macie jakieś inne propozycje ? Zależy mi na tym by był to sprzęt maksymalnie tani i prosty w budowie ponieważ mój warsztat jest dość ograniczony. Chciałbym testować silniki w zakresie E-F i ewentualnie w późniejszym zakresie G-H. Proszę o propozycje i ocenę mojego pomysłu.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa hamowni

Post autor: Daniel » wtorek, 18 lut 2014, 14:19

Witam
Znalazłem właściwie gotowy projekt hamowni tensometrycznej z aplikacją komputerową.
Do pobrania pod linkiem : http://www.elektor.com/magazines/2009/a ... 5747.lynkx
Trzeba się zarejestrować, potwierdzić link w mailu i już można wszystko pobrać. Jeśli po potwierdzeniu nie chce się ściągnąć wystarczy zalogować się od nowa. Mam zamiar zabrać się za to jak najszybciej, i oczywiście pochwalić się efektami ;)

Tutaj schemat :
Obrazek

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
filipberet
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 5 lut 2014, 07:36
Lokalizacja: Białystok, Choroszcz

Re: Budowa hamowni

Post autor: filipberet » środa, 19 lut 2014, 09:50

Witam
Jeśli dasz radę sknstuować takie ustrojstwo to szacuunn. Moja wiedza i znajomość tego typu schematów jest mizerna, a projekt który załączyłeś przypomina mi mapę Disneylandu :grin: . Utrwala mnie to w przekonaniu, że nie wszystko można zrobić samemu i na pewnym etapie bez współpracy bardziej złożone projekty nie mogą być zrealizowane. Jeśli chodzi o stronę mechaniczną hamowni, fajnie by było jak byś zamieścił prosty rysunek poglądowy. Wówczas można by coś powiedzieć o samej konstrukcji.

Pozdrawiam
Up Up and Away

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa hamowni

Post autor: Daniel » piątek, 9 maja 2014, 20:30

Witam
Dziś przyszła elektronika. Kupowałem w dwóch sklepach, układy scalone w tme.pl (polecam, naprawdę profesjonalny sklep) a drobnicę w elektronicznym na miejscu.
Spis elementów :
- Atmega8A-PU 9zł
- Wzmacniacz operacyjny AD620ANZ 18.45 :cry:
- Przetwornica DC-DC LT1054CN8 - 22,20 :cry:
- Driver MAX232N - 4zł (pakowane po 2 sztuki)
Drobnica :
Kondensatory:
Elektrolityczne :
- 1mikro x6
- 100 mikro x2
Ceramiczne :
-100 nano x7
- 47 nano x2
- 18 mikro x2
- 470 nano x1
Rezystory:
- 12ohm x1
- 27ohm x1
- 56ohm x1
- 120 ohm x1
- 1kohm x1
- 2kohm x1
- 10kohm x1
Reszta:
- Dioda 1N4148 x1
- Dioda led 5v x1
- Regulator 7805T
- Kwarc 11.0592
- Dławik 10mikro
- Gniazdo KANDA (do programatora ISP)
- Podstawka DIP 28 x1
- Podstawka DIP16 x1
- Podstawka DIP8 x2

Drobnica wyniosła mnie 11.70zł.

Do tego dochodzi jeszcze gniazdo i kabel RS232 ale tego jeszcze nie zakupiłem bo są jakieś różne typy i nie wiem który wejdzie mi do laptopa. (całe 330MHz, ogień :twisted: )
Do całości należy też doliczyć koszt pcb czyli jakieś 6zł i programator ISP czyli jakieś 15zł oraz parę kabli do tensometrów.
Płytkę pcb wykonam w środę chyba że ktoś sprzeda mi patent jak obrócić kolory w pdfie :) (jakiś pomysł ? ) Postaram się niedługo wrzucić rysunki 3D hamowni. Miałem się też wziąć za budowę rakiety, ale drogówka odchudziła mnie o 200zł....
Pozdrawiam !
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa hamowni

Post autor: Daniel » sobota, 17 maja 2014, 17:49

Tak więc wytrawiłem płytkę i... muszę ją robić jeszcze raz. Ta co była dołączona do zamieszczonego wyżej schematu niezbyt się z nim pokrywa.. Nową płytkę będę rysował w programie Eagle na podstawie w/w schematu. Technika trawienia również będzie inna. Teraz stosowałem termotransfer, czyli płytkę trzeba wydrukować na papierze kredowym na laserówce, a potem żelazkiem wprasować w laminat. po odmoczeniu papieru toner zostaje na płytce, ale niezbyt mi to wyszło, parę płytek się strawiło a punkty lutownicze są tragiczne.
Teraz chcę użyć techniki fototrawienia. W skrócie polega to na przyklejeniu na laminat światłoczułej folii którą potem naświetla się przez kliszę. Po naświetleniu zmywamy folię a w miejscach naświetlonych pozostaje czarna substancja którą po trawieniu zmywamy rozcieńczalnikiem. Zobaczymy co z tego wyjdzie..
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2264
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Budowa hamowni

Post autor: jaskiniowiec » sobota, 17 maja 2014, 18:23

Zawsze możesz jeszcze użyć lakieru światłoczułego POSITIV 20 lub po prostu kupić światłoczułe płytki. Ważną kwestią jest punktowe źródło naświetlania (np słońce) oraz dobre dociśnięcie matrycy do materiału światłoczułego. Tą metodą robie płytki do UWSów.

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Budowa hamowni

Post autor: Daniel » sobota, 17 maja 2014, 18:30

Folię światłoczułą kupiłem już jakiś miesiąc temu i teraz będę miał w końcu możliwość przetestować :) Podobnież lepsza od Positiva bo pokrywa płytkę idealnie równą warstwą, a substancja światłoczuła chyba ta sama. Docisk będzie szybą a naświetlane świetlówką, znajomy tak robi i działa.
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość