Systemy odpalania rakiet.

urządzenia naziemne
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Ile osób byłoby chętnych na te urzadzenie ? koszt około 220-230 zł.
Jest juz gotowy projekt, bede zamawiał płytki i chciałym zoorientować się na rynku.

Pozdrawiam !
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Witam Serdecznie,

Testy za 2 tygodnie.
Zdjęcie przedstawia widok płytki drukowanej :

http://obrazki.elektroda.pl/6068860800_1373130032.jpg

mikrokontroler pracuje, działa zarzadzanie energią oraz przetwornica dla wyświetlacza także pracuje.
Możliwe jest wyłączanie niepotrzebnych modułów w celu oszczędzania energii

Zostały użyte pompy ładunkowe o sprawności 99.9%...

Niebawem dodam wiecej zdjec. Lutuję :wink:
Skiba
***
Posty: 128
Rejestracja: środa, 15 lut 2012, 18:44

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Skiba »

Jaki jest to mikrokontroler?
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w pisania postu. Nie może on służyć przeciwko niemu w żadym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów bez podawania przyczyny.
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Jest to mikrokontroler Atmega 168
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Witam Serdecznie,

Powyższy projekt (moje posty) nadal jest w fazie testów itd..
Ale przedstawiam Wam kolejny projekt.

Zapraszam jak narazie na obejrzenie 2 filmików przedstawiających działanie urządzenia oraz prosze zadawać pytania. Ten projekt jest ukonczony i czekam na jakieś fajne opakowanie i ew. drobne zmiany.

Pozdrawiam

http://www.youtube.com/watch?v=UMhOjcWen-M
http://www.youtube.com/watch?v=K3bB0eKV3jY
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: KSard »

Witam

Pierwsze, co przyszło mi do głowy, to możliwość zastosowania do odpalenia II stopnia rakiety :).
Pomyślałem o tym pewnie dla tego, bo mam ten temat aktualnie na tapecie.


A tak w ogóle to Fajna sprawa !!!
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Witam,

Ale problemem jest, ze jest to zasilane akumulatorem jak narazie ;). Uzywam aku. od wkretarki akumulatorowej.
Czekam na ew. poprawki i daje do produkcji i mozna przyjmowac zamowienia :).

wiecej info - pytajcie ..

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
kbosak
***
Posty: 71
Rejestracja: czwartek, 29 wrz 2011, 13:59
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: kbosak »

"Niestety częstotliwość to 433. Pasmo publiczne, ale w takim dzikim terenie jak poligon może być względnie cicho na tym paśmie. "
Tak się składa że na tym paśmie są dostępne amatorskie modemy o zasięgu 5km na poziomie ziemi i do 20km w linii prostej generalnie dalekiego zasięgu RC zwane LRS. Z tego punktu widzenia poligonu Toruńskiego nie nazwałbym 'odosobnionym miejscem' do używania tych częstotliwości, ale już środek Bałtyku poza horyzontem radarowym licząc od wszystkich brzegów plus pięć mil - owszem.
Templarious
*
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 11 lut 2012, 14:30
Kontakt:

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Templarious »

Modelarstwo rakietowe to piękny sport uprawiany przez nielicznych. Jego piękno tkwi w modelach rakiet oraz wielu silników rakietowych które tworzą amatorzy tego sportu. Elektroniczne moduły zapalające silniki są nieodzownym elementem stanowiącym bezpieczeństwo tego sportu.

Moja propozycja timera (spark ignition system) do silników rakietowych jest wspaniałym rozwiązaniem niosącym ze sobą frajde z odpalania silnika bez lontu - a cyfrowo, a przy tym całkowicie bezpiecznie. Daje to dużo frajdy, słysząc odliczanie sekund po którym następuje start rakiety albo to wszystko za nacisnięciem jednego przycisku (tryb manualny).

Całość sterowana jest przez mikrokontroler ATMega8 oraz 2 rejestry przesuwne, kilka tranzystorów i mosfet IRF371S wykonawczy, który przepala drut.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LMXPUvYAfxE[/youtube]

Sercem całego układu jest mikrokontroler ATmega8L, który taktowany jest wewnętrznym sygnałem 8Mhz. Mikrokontroler został zasilony przetwornicą impulsową LM2675M-5.0NOPB.

Układ projektowałem z myślą odprzęgania zasilania, tzn. dobranie elementów i rozłożenie ich na płytce PCB aby EMC było jak najniższe. Oczywiście EMC, to emisja fal elektromagnetycznych. Do tego użyłem kondensatorów ceramicznych o wartości 100nF zarówno przy przetwornicy jak i przy mikrokontrolerze przy pinach AVCC oraz AREF (gdyż nie jest wykorzystywane) oraz 2 kondensatory 330uF elektrolityczne tuż za przetwornicą. Kondensatory elektrolityczne odprzęgają zasilanie z zakresu niskich częstotliwości a kondensatory ceramiczne - z wyższych częstotliwości tętnienia zasilania. Oczywiście rezystor 10k ohm podciągnięty jest od pinu RESET do zasilania VCC równym +5V.

Zasilanie

Zdecydowałem się na zastosowanie przetwornicy impulsowej LM2675M-5.0NOPB. Jest ona zastosowana nad "wyrost" ponieważ wg. noty katalogowej dopuszczalny prąd na wyjściu to 1A, a cały układ nie pobiera więcej niż 300mA. Zastosowanie jej ma jednak swoje uzasadnienie, ze względu na jej sprawność oraz to, że nie grzeje się. Wcześniejszy stabilizator liniowy LM7805 niestety po krótkim czasie grzał się dosyć mocno i uznałem, że trzeba zainwestować w coś dobrego i cieszyć się zabawką dłuższą chwilą.

Wyświetlacz
Do wyświetlania czasu, użyłem wyświetlacza 7-mio segmentowego o wysokości znaku około 2 cm, który sterowany jest bezpośrednio z 2 rejestrów (po 1 rejestrze na cyfrę) 74HC595. Same rejestry są sterowane za pomocą interfejsu SPI ale o nim powiem troszkę dalej. Obie cyfry wyświetlacza są włączane za pomocą tranzystorów PNP BC807.

Wyświetlacz posiada wspólną anodę (+) i stereowany jest masą od strony rejestrów przesuwnych z ograniczeniem prądu poprzez oporniki 330 ohm. Użyte rejestry przesuwne zapewniają brak duchów na wyświetlaczu ponieważ wyposażone są w zatrzaski. Przepisują one zawartość buforu na wyjście :smile:. Oczywiście całość nie jest multipleksowana. Każda cyfra wyświetlacza ma osobny rejestr 8śmio bitowy.

Impulsator
Impulsator (enkoder) służy do inkrementacji albo dekrementacji czasu. Możliwy jest zakres regulacji od 5 do 99 sekund gdzie 99 sekund to wejście w tryb manualny - zatem faktyczny zakres czasu wacha się od 5 do 98 sekund. Nie bez powodu minimalny czas do odpalenia jest równy 5, a jest on ze względów bezpieczeństwa. W razie omyłkowego naciśnięcia przycisku odliczania (enkodera) możliwe jest jego zatrzymanie poprzez naciśnięcie przycisku podłączonego do portu PD2 mikrokontrolera.

Przycisk enkodera służy do rozpoczęcia odliczania czasu, którego zliczenie do 0 powoduje odpalenie ładunku pirotechnicznego albo silnika etc.. (fajerwerki również) bądź też do wejścia w tryb manualny (o którym mowa była wczesniej) wtedy i tylko wtedy gdy czas będzie równy 99.

Kontrola zapalnika
Układ timera wyposażony jest również w kontrole obecności zapalnika, a realizuje to dzielnik napięcia złożony z rezystorów 12k ohm oraz 7,5k ohm który z 13V daje nam na wyjściu 5v. (13V ponieważ wiekszość akumulatorów ma około 12V z hakiem więc wziąłem pod uwagę 13V.). Całość podłączona jest do portu PC0 mikrokontrolera (ADC).

Gdy zapalnik zostanie wykryty, zostanie włączona kropka DP2 na wyświetlaczu (prawy dolny róg) który zasygnalizuje jego obecność. Port ten (ADC) i konfiguracja dzielnika napięcia umożliwia modyfikację programu do odczytywania napięcia na drucie oporowym. Ze względów bezpieczeństwa dodałem opornik 1k ohm, który ogranicza prąd docierający do uC i zabezpiecza go przed dużym prądem.

Buzzer
Buzzer jest tutaj fajnym gadżetem, który sygnalizuje akustycznie każdą sekundę oraz sam moment "odpalenia" :smile:

Tranzystor MOSFET
Cała robotę rozpalania drutu oporowego pełni MOSFETIRF3711Sktóry sterowany jest masą od strony Atmegi poprzez tranzystor PNP BC847A. Rezystory podciągające służą do wymuszenia stanu linii pomiędzy tranzystorem a MOSFET'em w taki sposób aby podczas uruchomienia układu oraz podłączonego zapalnika (co nie jest wskazane) nie było przypadkowego odpalenia ładunku - gdybyśmy byli koło niego.
Przyciski
Dodatkowo każdy przycisk posiadasprzętową eliminację drgań- jest ona zawsze pewna nie to co program :smile:. Składa sie ona z: rezystora 330 ohm pomiędzy pinem uc a przyciskiem, w szeregu jest kondensator 100nF ceramiczny i całość tuż za opornikiem 330 ohm po stronie przycisku, podłączona przez rezystor 47k ohm do zasilania VCC +5V.

Dioda prostownicza
W układzie została użyta dioda prostownicza 1N4007 (SM4007 smd), która zabezpiecza układ przed odwrotnym podłączeniem zasilania. Należy pamiętać, że owa dioda powoduje spadek napięcia w okolicach 0.7V.




Software
Cały program został napisany w języku C (wydaje mi się włatwiejszy niż C++) w programieAVR studio 4i przy użyciu kompilatora avr-gcc. Starałem się aby cały kod został opatrzony w niezbędne komentarze oraz niektóre elementy wpakowałem do osobnych plików nagłówkowych, tak aby ich modyfikacja była szybka bez długiego szukania fragmentu w kodzie.

Timery
W projekcie zostały użyte wszystkie timer'y tzn. Timer 16 bit, który zajmuje się odliczaniem sekundy (nie pełnej, tak naprawde to sekunda i 4 setne. - TIMER1) oraz 2 Timery 8 Bitowe. Jeden z nich zajmuje się sygnalizacją akustyczną czyli jednorazowym "beep" po sekundzie (TIMER0) a ostatni timer zajmuje się miganiem wyświetlacza w odpowiednim trybie lub z jego wyjścia (TIMER2).

Timer 16 bitowy:
[list=1]
[*][highlight=#NaNNaNNaN][highlight=#NaNNaNNaN]// Timer Counter 1 16bit = WGM12 - CTC for OCR1A, CS12 prescaler 256[/highlight][/highlight]
[*][highlight=#NaNNaNNaN]CCR1B = _BV(WGM12)|_BV(CS12);[/highlight][/list][/color][/highlight][/color][/highlight]


Ten zapis świadczy o tym, że owy timer został użyty w trybie CTC (clear timer on compare w tym wypadku z OCR1A), a preskaler został ustawiony na 256.

Timer0:
[list=1]
[*][highlight=#NaNNaNNaN][highlight=#NaNNaNNaN]// TIMER0 8 bit preskaler 1024 (dla buzzera)[/highlight][/highlight]
[*][highlight=#NaNNaNNaN]TCCR0 = _BV(CS02)| _BV(CS00);[/highlight][/list][/color][/highlight][/color][/highlight]


Jego inicjacja jest prosta, uchwyt wektora ISR(TIMER0_OVF_vect) - przepełnienie timera, powoduje uruchomienie uchwytu wektora ISR, w którym jest jakaś funkcja.

Kolejny Timer2 również jest w trybe OVF (przepełnienie) i jak w przypadku powyżej - jego przepełnienie powoduje wykonanie jakiejś funkcji.

Fuse bits
Trzeba pamiętać również o własciwym ustawieniu Fuse bitów, a mianowicie ustawienie sygnału taktującego mikrokontroler. W tym projekcie jest to8MHzwew. co odpowiada wartości:
[list]
[*]High Fuse: 0xD9
[*]Low Fuse: 0x24[/list]


sparkv2_nowy.c
Jest to główny plik (coś jak znane i lubiane main.c), który kontroluje wszystko. Posiada on zdefiniowane pliki nagłówkowe i standartowe biblioteki jak np. <avr/io.h>. Dzięki zdefiniowaniu makr (widoczne poniżej) możliwe jest szybkie zastosowanie wyrażeniaBUZZER_ON;niż pisać _BV(PD7) i uniknąć przy ty błędów...

Sprzedaje takie urządzenia, jezeli bedzie duża rzesza zainteresowanych forumowiczów - zrobie produkcję. Co do obudowy, mam 2 koncepcje.
Curara
*
Posty: 16
Rejestracja: środa, 21 paź 2015, 13:46
Lokalizacja: kielce

Re: Systemy odpalania rakiet.

Post autor: Curara »

Ot moja zapalarka na lampie błyskowej. Robiona na szybko bo sylwester już tuż tuż.
340uF/360V uzbraja się w około 30 sek. 2 wyjścia. koszt całkowity wyszło jakieś 30zł
Załączniki
zapka22.jpg
zapka22.jpg (54.37 KiB) Przejrzano 12782 razy
zapka.jpg
zapka.jpg (57.21 KiB) Przejrzano 12782 razy
ODPOWIEDZ