RocketSIM - polski oprogramowanie symulacyjne

Dyskusja na temat programów przydatnych w modelarstwie rakietowym (linki, ciekawe strony)
Awatar użytkownika
Gość

RocketSIM - polski oprogramowanie symulacyjne

Post autor: Gość » środa, 15 lip 2009, 20:42

Witam!



Od pewnego czasu prywatnie rozwijam programik do obliczania parametrów lotu rakiet (z naciskiem na trajektorie czyli balistykę zewnętrzna). Projekt ten osiągnął już na tyle zaawansowany etap, że postanowiłem podzielić się z wami efektami.



Najpierw powiem jaki cel mi przyświecał a mianowicie chciałbym uwzględnić kilka aspektów pomijanych w innych programach tego typu czyli:



a.) całkowite przejście do układu nieinercjalnego (czyli po raz pierwszy jeśli chodzi o amatorskie oprogramowanie wchodzimy w zagadnienia siły Coriolisa i sił odśrodkowych)



b.) zastosowanie wybranego modelu atmosfery do obliczeń siły tarcia na różnych wysokościach (tu mam nadzieje użyć jednego z dostępnych modeli opracowanego na potrzeby NASA lub przybliżenia adiabatycznego)



c.) możliwość wczytania danych empirycznych charakteryzujących pracę użytego silnika



Mam jeszcze parę pomysłów na wizualizację danych ale pozostawię je jako niespodziankę na przyszłość (żeby nie zapeszać :P).



Docelowo symulator powinien obliczać najważniejsze osiągi rakiety i przede wszystkim trajektorię 3D w sferycznym układzie odniesienia.



Najważniejsze co do tej pory osiągnąłem to opracowanie elastycznego silnika obliczeniowego rozwiązującego różniczkowe układy równań liniowych metodą Runge - Kutta 6 rzędu (Cambridge Press "<span style="font-style: italic">Numerical Recipes</span>" 3rd Edition 2007) . Oddzielając klasę rozwiązującą układ równań od funkcji implementującej macierz układu dostałem bardzo funkcjonalne rozwiązanie pozwalające programowi każdy parametr pozyskać na drodze całkowania. Dzięki temu rozwój programu i dodawanie nowych możliwości powinno być stosunkowo proste.



Jeśli chodzi o GUI postawiłem na biblioteki QT. Efekt? Mamy wysoce przenośny kod i w obecnej chwili dysponuje programem w wersji skompilowanej na Windows jak i Linux. Dzięki temu kod może być rozwijany niezależnie od wersji docelowej i zapewne gdyby zaistniała potrzeba mógłbym szybko przygotować wersję również na Maca :)



Zamieszczam plik binarny pod Windows (sprawdźcie czy nie ma wirusów!):

http://www.megaupload.com/?d=ZQZHI26R.



Wersji Linuxowej na razie nie zamieszczam, zresztą lepsze było by w takim przypadku zamieszczenie źródeł a jeszcze nie chcę tego robić.



Jest to wersja podstawowa, rysuje wysokość i prędkość w funkcji czasu. Przedział rysowany na wykresach wybieramy ręcznie w ustawieniach.



I jeszcze screenshoty:



Na Linuxie (Fedora 8 ):



http://img20.imageshack.us/i/hermansim3.png/



Na Windows XP (Professional):



http://img125.imageshack.us/i/rocketsimwindows.jpg/



Pytanie do Was, mam nadzieję potencjalnych użytkowników - czego oczekujecie po takim programie? Z jakiej funkcji często korzystacie lub skorzystalibyście gdyby dany program ją oferował?



Pozdrawiam i zapraszam do testowania :)

Awatar użytkownika
andrzej.kotarski
*
Posty: 23
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Polskie Towarzystwo Astronautyczne
Kontakt:

Post autor: andrzej.kotarski » piątek, 17 lip 2009, 19:03

Szanowny Kolego,



Przejrzałem aplikację i jak na początek wyglada ciekawie. Oto kilka moich uwag:

1. Przydałoby się kilka opisów parametrów przy okienkach danych. Obecność symboli bez ich opisu może zniechęcać uzytkowników do jego stosowania, ponieważ nie wiadomo, jaki dokładnie model matematyczny opisujący rakietę został zastosowany.

2. Program uwzględnia tylko rakiety jednostopniowe, warto byłoby uwzględnić rakiety kilkustopniowe (do 3 na przykład) oraz zastosowanie układu wiązkowego silników.

3. Kolejna rzecz to wprowadzenie zastosowania układów odzyskiwania w modelowaniu lotu rakiety.

4. W dalszych krokach widziałbym uwzględnienie wpływu elementów rakiety na jej stateczność, specyfiki silników (opóźnienie odpalenia stopni, rakiet wspomagających, etc.), optymalizację parametrów rakiety i jej silników etc.



To tyle na począek.



Gratuluję inicjatywy i życzę powodzenia w rozwijaniu programu.



Andrzej Kotarski

Wiceprezes

Polskie Towarzystwo

Astronautyczne

Awatar użytkownika
Gość

Post autor: Gość » niedziela, 19 lip 2009, 22:39

Witam!



W zupełności zgadzam się ze wszystkimi przytoczonymi uwagami i postaram się wprowadzić odpowiednie zmiany w programie.



Jeśli chodzi o rakiety wielostopniowe - na razie nie wchodziłem w to zagadnienie żeby nie polec i się nie zniechęcić, ale oczywiście warto będzie w to zainwestować trochę czasu



Jeśli chodzi o pozostałe zagadnienia, faktycznie nie wziąłem ich pod uwagę i cieszę się, że teraz to wyszło na jaw. W chwilo obecnej jeszcze próbuje się uporać z pewnymi technikaliami (przesiadką na QT Designer a nie ręczne klepanie kodu GUI co jest czasochłonne), które umożliwią mi łatwiejszą pracę nad projektem, więc na razie nie będzie widocznych zmian w najbliższym czasie.



Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Gość

Instrukcja...

Post autor: Gość » sobota, 20 mar 2010, 13:25

Witam.

Jestem w tym nowy i chciał bym poprosić o rozpisanie danych sił np. m1,

m0 jeżeli to w ogóle chodzi o siły. Chodzi mi o to by ktoś napisał co jest

co np. m1 - siła odśrodkowa ponieważ nie znam jeszcze wszystkich skrótów.



Dziekuję.

Awatar użytkownika
mateuszw106
****
Posty: 195
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Post autor: mateuszw106 » czwartek, 19 sie 2010, 15:09

Właśnie, o co chodzi z tym M0 i M1 ?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość