Isp - arkusz
: czwartek, 28 cze 2007, 22:34
Cześć
Wrzucam swój arkusz do badania paliw rakietowych i wysokości lotu pocisków.
Arkusz powstał poto aby można było okreslić jakość paliwa bez hamowni na podstawie filmu z lotu pocisku. Film może być zrobiony z dowolnego ujęcia. Należy po prostu dokładnie zważyć paliwo i pocisk gotowy do startu, wystrzelić możliwie pionowo do góry i nagrać cały lot kamerą. Oczywiście pocisk nie może posiadać spadochronu (bo stałby się rakietą ).
Arkusz jest bardzo dokładny tzn. nie toleruje czyjegoś widzimisię, musimy postępować jak w instrukcji w arkuszu. Jeśli nie zrejestrowaliśmy uderzenia pocisku o ziemię lub nie jesteśmy w stanie określić czasu pracy silnika nici z porządnyh wyników. Trzeba mieć także podstawową więdzę z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych (kasowanie i kopiowanie wierszy).
Zbadałem jak ma się przyjęta w arkuszu płaska charakterystyka ciągu silnika do charakterystyki zdjętej z hamowni - błąd mieści się w granicach jednej klatki filmowej (niedokładności określenia całkowitego czasu lotu). Płaska charakterystyka ciągu silnika jest więc bardzo dobrym przybliżeniem przy tym samym impulsie całkowitym.
Arkusz różni się tym od popularnych programów symulacyjnych że widać wszystkie zależności, jeśli więc ktoś ma ochotę je prześledzić to bardzo proszę.
Arkusz został sprawdzony przez <span style="font-weight: bold">Kermita</span> który nie znalazł błędów.
Jedyną rzeczą która może powodować błędy jest przyjmowanie wartości współczynnika oporu powietrza Cx. Z moich doświadczeń (porównań wyliczeń SpaceCada, zdjęć satelitarnych z ujęciami kamery pokładowej i badania silników na hamowni) wynika że uzyskiwany przez nasze modele Cx = ~0,7. Nie jest to jednak problem gdy chemy wykonać szereg testów porównawczych - strzelając ciągle ten sam pocisk i tak samo skonstruowany silnik przy założonym Cx natychmiast wychodzi która proporcja paliwa jest lepsza
Jest to wersja 1.1 ponieważ dołożyłem kilka wierszy do obliczania zaciku początkowego silnika Kn. (Żeby nie uruchamiać za każdym razem SRM.xls lub nie liczyć na piechotę)
<span style="color: orange">20070712 link usunąłem bo wersja 1.1 zawierała gruby błąd
arkusz w wersji 1.3 i 1.4 poprawiłem i myślę że jest już ok.</span>
miłej zabawy
Wrzucam swój arkusz do badania paliw rakietowych i wysokości lotu pocisków.
Arkusz powstał poto aby można było okreslić jakość paliwa bez hamowni na podstawie filmu z lotu pocisku. Film może być zrobiony z dowolnego ujęcia. Należy po prostu dokładnie zważyć paliwo i pocisk gotowy do startu, wystrzelić możliwie pionowo do góry i nagrać cały lot kamerą. Oczywiście pocisk nie może posiadać spadochronu (bo stałby się rakietą ).
Arkusz jest bardzo dokładny tzn. nie toleruje czyjegoś widzimisię, musimy postępować jak w instrukcji w arkuszu. Jeśli nie zrejestrowaliśmy uderzenia pocisku o ziemię lub nie jesteśmy w stanie określić czasu pracy silnika nici z porządnyh wyników. Trzeba mieć także podstawową więdzę z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych (kasowanie i kopiowanie wierszy).
Zbadałem jak ma się przyjęta w arkuszu płaska charakterystyka ciągu silnika do charakterystyki zdjętej z hamowni - błąd mieści się w granicach jednej klatki filmowej (niedokładności określenia całkowitego czasu lotu). Płaska charakterystyka ciągu silnika jest więc bardzo dobrym przybliżeniem przy tym samym impulsie całkowitym.
Arkusz różni się tym od popularnych programów symulacyjnych że widać wszystkie zależności, jeśli więc ktoś ma ochotę je prześledzić to bardzo proszę.
Arkusz został sprawdzony przez <span style="font-weight: bold">Kermita</span> który nie znalazł błędów.
Jedyną rzeczą która może powodować błędy jest przyjmowanie wartości współczynnika oporu powietrza Cx. Z moich doświadczeń (porównań wyliczeń SpaceCada, zdjęć satelitarnych z ujęciami kamery pokładowej i badania silników na hamowni) wynika że uzyskiwany przez nasze modele Cx = ~0,7. Nie jest to jednak problem gdy chemy wykonać szereg testów porównawczych - strzelając ciągle ten sam pocisk i tak samo skonstruowany silnik przy założonym Cx natychmiast wychodzi która proporcja paliwa jest lepsza
Jest to wersja 1.1 ponieważ dołożyłem kilka wierszy do obliczania zaciku początkowego silnika Kn. (Żeby nie uruchamiać za każdym razem SRM.xls lub nie liczyć na piechotę)
<span style="color: orange">20070712 link usunąłem bo wersja 1.1 zawierała gruby błąd
arkusz w wersji 1.3 i 1.4 poprawiłem i myślę że jest już ok.</span>
miłej zabawy